Saturday 29 April 2017

ANWAR BERMAIN SANDIWARA DALAM ISU FOREX.

Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meletakkan kesalahan ke atas Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berhubung isu skandal kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) melalui aktiviti spekulasi mata wang asing yang berlaku sekitar 1990-an seolah-olah satu sandiwara politik bagi melindungi pembangkang.

Kenyataan Anwar itu dianggap pelik kerana Penasihat PKR yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri sebelum ini mengaitkan Tun Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin sebagai individu bertanggungjawab di sebalik skandal tersebut.

Namun, hakikatnya Anwar telah mengubah kenyataannya ketika memberi keterangan dalam siasatan kerugian Bank Negara itu. Kenyataan terbaharu Anwar itu bagaikan petanda bahawa beliau boleh berubah-ubah mengikut kesesuaian politiknya selain berkemungkinan telah menerima Tun Mahathir sebagai sekutu politiknya.

Sudah menjadi kebiasaan apabila kita mendengar kenyataan yang diubah-ubah. Rakyat mungkin tidak percaya jika kenyataan yang dikeluarkan adalah tidak konsisten dan mencurgiakan.

Nampaknya inilah sandiwara politik yang cuba dimainkan untuk menjuarai hati rakyat agar dapat menutup kebatilan silam.

Pada tahun 1993, Anwar menafikan kerugian Bank Negara akibat perdagangan mata wang itu ketika memberikan maklum balas terhadap persoalan yang dibangkitkan Penasihat DAP, Lim Kit Siang di Parlimen.

Namun, setahun selepas itu, Anwar memberitahu Parlimen bahawa apa yang berlaku membabitkan Bank Negara itu melibatkan kerugian kecil sahaja dan hanya 'atas kertas'.

Walau bagaimanapun, melalui satu forum di Pulau Pinang pada tahun 2012, Anwar menukar ceritanya pula dengan memberitahu bahawa kerugian itu berjumlah AS$10 bilion (RM 43.4 bilion) dan turut menamakan tiga individu terlibat termasuk Tun Mahathir dan Tun Daim.


No comments:

Post a Comment