Sunday 30 April 2017

DAP CABARAN UTAMA BN

DAP yang mengetuai Pakatan Harapan adalah cabaran utama yang perlu dihadapi oleh Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi UMNO dalam PRU ke-14 nanti.

Ini kerana DAP terbukti lebih berkuasa berbanding parti-parti lain dalam Pakatan Harapan yang dilihat hanya menjadi 'pak turut'.

Yang mencabar BN bukan PKR,PPBM atau PAN kerana parti-parti itu lahir daripada strategi pecah-belah yang dalangnya adalah satu sahaja parti konsisten sejak awal iaitu DAP.

Maka generasi kita yang dibina kerajaan BN dengan apa sahaja yang diterima dan dicapai kekal diuji lagi pada PRU akan datang. Walaupun nampak banyak parti, tetapi sebenarnya adalah DAP. 

DAP terbukti mempunyai kuasa dominan dalam Pakatan Harapan termasuk dari segi jumlah kerusi di Parlimen sehingga menyebabkan yang lain terpaksa patuh kepada kepada parti dikuasai Lim Kit Siang itu.

Rakyat diingatkan supaya membuat keputusan tepat pada pilihan raya akan datang sebagai cara menghargai peluang 'hidup bernegara dalam kepelbagaian kaum' secara harmoni yang dikecapi sekarang.

Nikmat itu adalah hasil usaha BN yang diterapkan sejak zaman Parti Perikatan dan UMNO pada awal penubuhannya untuk membantu orang Melayu.

Pembentukan orde baharu politik akan muncul sekiranya PAS memutuskan hubungan dengan atau tahaluf siyasi dengan PKR yang menganggotai Pakatan Harapan diketuai DAP.

PAS sebelum ini telah memutuskan hubungan dengan DAP, PAN dan PPBM yang mana menerusi orde baharu politik itu, parti tersebut akan bergerak ke arah membentuk kuasa ketiga.

Agak sukar untuk kita meramalkan apa boleh berlaku, tetapi itu merupakan tamparan kepada Pakatan Harapan yang sekali lagi membuktikan bahawa politik yang berasaskan kebencian bukan formula berkesan untuk memberi pembelaan kepada rakyat.

Perkara ini juga telah kita lihat berkali-kali dan ini satu lagi manifestasi bahawa formula Pakatan Harapan adalah rapuh dan sesuatu yang harus kita elakkan.


No comments:

Post a Comment