Saturday 29 April 2017

DESAKAN RAKYAT: KIT SIANG HARUS BERDEBAT.

Banyak pihak akhir-akhir ini mendesak Penasihat DAP, Lim Kit Siang menerima cabaran untuk berdebat dengan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Ibrahim.

Debat itu boleh menjadi medan terbaik bagi Kit Siang mempertahankan diri dan menyangkal tuduhan bahawa beliau adalah seorang diktator dalam parti itu.

Jika debat ini menjadi kenyataan, ia juga akan memberi peluang kepada seluruh rakyat serta parti sekutunya dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP untuk mengetahui permainan politik sebenar parti itu yang hanya berkisar mengenai agenda tertentu dan bukan untuk kepentingan rakyat.

DAP di bawah penguasaan Kit Siang selama 51 tahun bersama anaknya, Lim Guan Eng umpama sebuah parti politik keluarga yang mengamalkan pilih kasih dan menggunakan tiket demokrasi untuk mencapai hasrat peribadi.

Istilah demokrasi tidak pernah wujud sama sekali dalam DAP. Sesiapa yang lantang menentang prinsip dan kehendak parti itu, Kit Siang tidak akan teragak-agak menyingkirkannya bagi menjaga kedudukan beliau dan anaknya.

Tunku Abdul Aziz dalam sidang media pada 4 April lalu mencabar Kit Siang untuk berdebat mengenai dasar dan pemerintahan diktator yang menjadi perjuangan parti itu selepas Penasihat DAP itu membuat keputusan melantik seorang Melayu untuk mengambil jawatan Pengerusi Pakatan Harapan.

Dalam pada itu, isu penipuan dalam pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP pada 2012 yang menyebabkan Pendaftar Pertubuhan (ROS) belum mengiktiraf keputusan pemilihan itu sehingga kini.

Kit Siang harus beritahu kepada semua ahli DAP apakah benar berlaku penipuan dalam pemilihan 2012 dan pemilihan semula pada 2013 dan campur tangan beliau dalam isu ini?


Hakikatnya, terdapat banyak isu kepimpinan yang berpunca daripada Kit Siang dan beliau kini mempunyai peluang untuk mempertahankan diri dengan bersetuju untuk berdebat.

No comments:

Post a Comment