Sunday 30 April 2017

FAKTA PENYELESAIAN KES HUTANG 1 MDB-IPIC.

Isu 1 Malaysian Development Berhad (1 MDB) awalnya dilihat menjadi senjata ampuh kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan PM Datuk Seri Najib Tun Razak. Rakyat agak termakan dengan hasutan Mahathir  mengenainya. Bahkan isu itu jugalah yang Mahathir gunakan untuk memujuk Tan Sri Muhyiddin Yassin bergabung dengannya menjatuhkan Najib.

Muhyiddin terpengaruh dengan hasutan Mahathir bahkan mereka yakin kononnya Najib akan didakwa oleh Peguam Negara dan dibicarakan di mahkamah. Sarawak Report (ditaja Mahathir) paling galak mengeksplotitasi isu 1 MDB melalui postingnya untuk memfitnah Najib dan negara. Bahkan kebanyakkan maklumat yang digunakan oleh Mahathir dan Muhiyiddin adalah merupakan kospirasi serta fitnah Sarawak Report.

Tindakan Department of Justice (DOJ) Amerika Syarikat untuk menyita aset milik Riza Aziz (anak tiri Najib) dan Jho Low cuba dikaitkan dengan Najib dan 1 MDB. Hakikatnya hingga ke hari ini saman tersebut masih belum dilaksanakan dan sebenarnya 1 MDB sendiri bukan pihak yang disaman DOJ.

Sebab itu apabila International Petroleum Investment Company (IPIC) membawa pertikaian mereka dengan 1 MDB ke Mahkamah Timbangtara, Mahathir/pembangkang sekali lagi merasakan mereka ada isu baru untuk memfitnah Najib. 

Tetapi harapan Mahathir/pembangkang meleset apabila IPIC-1MDB membuat penyelesaian luar Mahkamah Timbangtara terhadap kes yang melibatkan kedua-dua pihak ini. Mahathir/pembangkang kecewa dan cuba untuk memutarbelitkan beberapa fakta penyelesaian luar Mahkamah Timbangtara ini dengan cerita bohong yang tidak berasas.

Fitnah terbaru yang pembangkang termasuk Tun Mahathir dan Muhyiddin cuba mainkan akibat penyelesaian luar mahkamah ini, kononnya 1MDB dan kerajaan Malaysia perlu membayar jumlah hutang sebanyak RM25.18 bilion (IPIC RM5.28 bilion + Bon RM15.4 bilion + Faedah Bon RM4.5 bilion).

Di samping itu pembangkang juga mendakwa bahawa penyelesaian luar Mahkamah Timbangtara telah membuktikan 1MDB telah tersalah bayar kepada entiti yang tiada kaitan dengan IPIC. Hakikatnya jaminan IPIC ke atas bon 1MDB cukup jelas kerana IPIC perlu membayar faedah bon tersebut apabila 1MDB berkeras tidak mahu membayar faedah bon tersebut pada tahun 2016.

Justeru persetujuan penyelesaian pertikaian 1MDB-IPIC akan membantu penyelesaian hutang sebanyak AS$2.5 bilion dan bukan RM25.18 bilion seperti didakwa pembangkang, tentang hutang 1MDB tanpa mengguna sebarang dana tambahan daripada pihak kerajaan.

No comments:

Post a Comment