Saturday 29 April 2017

SKANDAL BNM: KENAPA KIT SIANG DIAM?

Kemana hilangnya Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang selama ini bersungguh-sungguh mahu kerugian yang dialami Bank Negara Malaysia (BNM) akibat aktiviti spekulasi mata wang asing (forex) pada 1990-an disiasat?

Kerajaan kini telah menunaikan hasrat pemimpin DAP itu agar sejak dari 1993 mendesak kes tersebut disiasat.

Akhir-akhir ini, komitmen Kit Siang untuk menyelesaikan kes berkenaan kini dipersoal terutama setelah beliau menjalin kerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad yang selama ini dituduhnya sebagai punca kerugian hampir AS$10 bilion (RM43 bilion) wang rakyat akibat urus niaga mata wang asing.

Tidak kedengaran lagi desakan Kit Siang supaya kes ini diselesaikan dan beliau kini diam seperti seekor tikus yang ketakutan. Adakah Kit Siang akan memberikan keterangan yang telus dan jujur apabila dipanggil oleh pasukan petugas yang menyiasat skandal ini ataupun beliau akan berbohong atau mungkin menggunakan alasan sudah lupa untuk menyelamatkan Tun Mahathir?

Walau apapun yang dilakukan oleh Kit Siang, imej serta integriti dirinya sudah tercemar apabila mula berkerjasama dengan Tun Mahathir, justeru, beliau bolehlah dilabelkan sebagai bapa kepada segala hipokrit.

Tambahan lagi, pada 2012, pemimpin DAP itu juga berjanji kepada penyokongnya jika berjaya memerintah kerajaan Pusat, Kit Siang akan menubuhkan satu suruhanjaya diraja untuk menyiasat kes berkenaan.

Dalam satu kenyataan media pada 27 April 2017, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan bahawa kerajaan telah kehilangan wang sebanyak RM10 bilion hingga RM30 bilion akibat kegiatan perdagangan mata wang ketika pentadbiran Tun Mahathir. Ia adalah sesuatu yang mengejutkan negara.

No comments:

Post a Comment