Saturday 29 April 2017

MELAYU PULAU PINANG DILAYAN BURUK.

Layanan buruk yang ditunjukkan oleh DAP dan PKR terhadap orang Melayu dan umat Islam selama dua penggal membentuk kerajaan negeri memerintah Pulau Pinang wajar dijadikan panduan dalam mempertimbangkan usul memutuskan tahaluf siyasi antara PAS dengan PKR.

Malah, kedua-dua parti itu tidak layak langsung untuk bercakap mengenai soal 'Menyelamatkan Malaysia' seperti yang dicanang bersama Parti Cap Bunga (PPBM) pimpinan Tun Mahathir, kebelakangan ini.

Perasaan geram dengan nasib orang Melayu dan umat Islam di negeri tersebut turut membuka satu demi satu pekung yang melanda negeri itu termasuk sikap Pengerusi Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang, Datuk Abdul Malik Abul Kassim yang didakwa membisu berhubung nasib 300 nelayan yang hilang punca pendapatan utama akibat kedegilan kerajaan DAP Pulau Pinang menambak laut atas alasan mengurangkan kesesakan jalan raya.

Penambakan itu menyebabkan munculnya tiga pulau baharu dan sebahagian daripada nelayan yang terjejas berada dalam kawasan Abdul Malik sendiri. Tetapi Abdul Malik tidak berani kata apa-apa seolah-olah lupa bahawa nelayan-nelayan itulah yang mengundinya dalam PRU yang lalu.

Kalau nak cerita, macam-macam boleh cerita terutamanya kos sara hidup, tanah orang Melayu dan peluang pekerjaan. Surcaj air pula nak dinaikan dalam masa terdekat dan kenyataan kononnya mesra rakyat seperti dicanang kerajaan negeri diketuai DAP selama ini hanya pembohongan semata-mata.

Apabila ada pihak menyuarakan perkara tersebut demi kepentingan rakyat, mereka dituduh menentang kemajuan dan pembangunan, sehingga ada yang dituduh rasis (terutama ADUN dari UMNO). Hakikat sebenar mereka semua hanya mahu kerajaan DAP Pulau Pinang tidak menafikan masalah yang timbul dan mengambil langkah menyelesaikannya.

Kerajaan DAP Pulau Pinang juga didakwa langsung tidak menjaga kepentingan Islam apabila mereka bertindak campur tangan dalam penguatkuasaan fatwa di negeri itu.

Hal ehwal orang Islam, apa kena mengena dengan kerajaan negeri? Sepatutnya biarlah Majlis Fatwa jadi badan bebas dan apa yang dikesalkan, Abdul Malik selaku exco agama yang ada peluang untuk menegur dan membela agamanya sendiri hanya 'buat remeh' perkara tersebut.


No comments:

Post a Comment