Thursday 6 June 2019

DI MANA ANDA SEMUA BERADA HARI INI TANPA UMNO?


Apabila anda mendengar kaum bukan Melayu dan penyokong DAP-Pakatan Harapan bercakap tentang Umno, Umno adalah 100% buruk dan secara mutlaknya tidak ada kebaikkannya. Sebab itulah mengapa mereka mahu menghapuskan UMNO.
Itu seperti mengatakan pisau adalah 100% tidak baik dan seara mutlaknya tiada kebaikan sebab pisau boleh mencederakan atau membunuh kita, oleh itu kita harus mengharamkan pisau di Malaysia. Bukankah pisau juga mempunyai kebaikan sebab tanpanya macam mana anda menguruskan masakan di dapur?
Sekiranya anda lihat kepada kehidupan harian secara itu, maka bermakna kereta harus juga diharamkan sebab kereta membunuh dan mencemarkan dunia. Hakikatnya, berjakan kaki lebih baik sebab ia membuat anda kuat dan sihat seperti mereka yang mendaki dan menurun gunung di Tibet atau Nepal.
Tomahan UMNO mempunyai kesalahan dan kekurangan (atau mungkin malah kejahatan dalam aspek tertentu). Tetapi untuk mengatakan selama 61 tahun dari tahun 1957 ke 2018 UMNO menjadikan negara ini sebagai negara gagal merupakan satu pembohongan dan hanya propaganda bangsa DAP untuk merampas kuasa daripada kerajaan yang bertonggakan Melayu dan Islam. Itulah lagu dan tarian kegemaran Lim Kit Siang (di samping negara kleptokrasi taraf dunia, dan sebagainya). Kit Siang hanya meniru negara Korea Utara dan China Komunis dalam penyebaran propaganda beliau itu.

Ini adalah bagaimana orang Melayu hidup sebelum wujudnya UMNO

Sekarang  lihat laporan seperti di bawah (The demographic situation in Malaysia).
Pertamanya, sekiranya bukan kerana UMNO, anda, ya ANDA, tidak mungkin akan dapat membaca artikel ini. Hakikatnya, malah mungkin anda tidak akan hidup hari ini — dan malah sekiranya anda hidup anda mungkin tidak berkeupayaan untuk membaca apa yang saya ditulis.
Ya, anda di sini dan anda sedang membaca artikel saya ini kerana UMNO, walau bagaimana buruknya atau jahatnya, anda sedang fikir terhadap UMNO.
Pada tahun 1946, tahun UMNO di lahirkan, 95% orang Melayu tinggal di kampung dalam rumah papan yang beratapkan nipah, tidak mempunyai bekalan air dan elektrik, tidak memiliki kereta atau motosikal, sebahagian hanya menunggang baisikal, tidak pergi sekolah, dan malah jika mereka pergi sekolah mereka pergi ‘sekolah kampung’ hingga darjah enam, dan seterusnya. Dan kebanyakkan orang Melayu merupakan petani,penanam padi dan nelayan.
Di Kelantan dan Terengganu, orang Melayu tidak memakai kasut, seluar dan baju kerana kemiskinan. Mereka hanya pakai dua helai kain pelikat, satu disekeliling pinggang dan satu diselipang di bahu. Dan wanita Melayu tidak memakai G-strings untuk nikmat Mat Sabu. Hakikatnya, di Malaysia Timor wanita tidak memakai coli dan mendedahkan payu dara sebelum ia menjadi satu fesyen di barat.

Saya masih ingat ketika itu apabila wanita Melayu turun ke sungai untuk madi dan segelintir jejaka mundar mandir bermain speedboat sepanjang Sungai Terengganu menjamu mata terhadap jelita yang sedang mandi (sambil mengeluh..itulah zaman yang indah, yang telah dimusnahkan oleh kemajuan. pembangunan pesat).

Keluarga Tun Mahathir

Sekarang inilah gaya hidup kebanyakkan orang Melayu

Apabila UMNO dilahirkan jangka masa hayat hidup di Malaysia adalah 46 tahun. Hari ini, pada umur, pada umur 68, saya masih hidup dan saya masih hidup dan jangka hayat hidup kini ialah 76 tahun (70 tahun di Indonesia dan 82 tahun di Singapura). Oleh itu dijangka lapan tahun lagi untuk menghadapi cabaran dan dugaan selanjutnya.
Sebelum Merdeka kadar kematian bayi adalah lebih daripada 100 kematian setiap1,000 kelahiran. Hari ini anggaran 6 kematian setiap 1,000 kelahiran.
Melihat kepada jangkaan hayat hidup dan kadar kematian bayi sahaja hari ini, berbanding dengan bila UMNO dilahirkan, anda adalah bernasib baik masih hidup untuk membaca artikel saya ini — termasuk fakta sekiranya anda dilahirkan sebelum UMNO dilahirkan pada 1946 anda tidak boleh langsung bercakap Bahasa Inggeris, malah bukan sahaja setaraf dengan Bahasa Inggeris Mat Sabu.
Sekiranya anda mendengar daripada Kit Siang dan Cina DAP, mereka akan beritahu anda bahawa UMNO adalah 100% betul-betul tidak berguna (totally useless). Kemudian lihat kepada bagaimana orang-orang Melayu hidup di Taman Tun, Damansara, Bangsar, dan lain-lain. Kemudian lihat kepada kereta-kereta yang dipandu oleh orang Melayu. Kemudian lihat kepada lima juta orang Melayu yang telah pergi ke universiti dan boleh bercakap Bahasa Inggeris lebih baik daripada orang Inggeris sendiri. Kemudian lihat kepada orang Melayu yang pada umur 93 tahun masih boleh jadi Perdana Menteri disebalik mati pada umur 46 tahun seperti dahulu. Kemudian lihat kepada jumlah orang Melayu pergi menunaikan Haj/Umrah setiap tahun. Kemudian lihat kepada percutian bermain ski di Canada/Switzerland dan membeli belah di Oxford Street/Bicester London yang orang Melayu lepaskan keinginan mereka. Kemudian fikirkan sama ada sekiranya bukan kerana UMNO orang Melayu mampu menikmati ini semua.
**********************************************************

The demographic situation in Malaysia

Author: Palmore JA; Chander R; Fernandez DZ
Source: Honolulu, Hawaii, East-West Center, 1975. (East-West Population Institute Reprint No. 70) 27 p
Abstract: Malaysia’s population grew very quickly between 1820-1970 due to heavy immigration of Chinese, Indians, Pakistanis, and some Malays, very much tied to British colonial interests, prior to World War 2, and to high rates of natural increase from the 1920s on, though accurate data on either phenomenon are available only for recent years.
By 1970, the demographic effects of immigration were no longer critical, visible only in the ethnic composition of the country; sex ratios and age distribution had returned to nearly normal levels. The high rates of natural increase were due primarily to decreasing death rates. Rates close to 30/1000 were reported for the peninsula between 1926-1930; by 1970 the West Malaysian crude death rate was 7.3/1000.
Life expectancy for the population increased from 46 to 64 over the 1947-1970 period. The precise rate of decline and the dates of onset cannot, however, be calculated for either the Western or Eastern parts of the country. It is estimated that further declines will occur as ethnic and residential differentials are eliminated.
Long-run fertility trends are difficult to evaluate due to under-registration and past heavy immigration; however, after 1947, estimates combined with registration data do permit analysis of beginning fertility declines. Rates appear to have increased slightly from 1947 to 1957 but to have decreased thereafter. Assuming essentially complete vital registration in 1970, the crude birth-rate (CBR) declined by over 30% in West Malaysia between 1957-1970, i.e., from 46.2 to 33.8.
The minimum decline in the total fertility rate was somewhere between 24-31% depending on which set of estimates are used. By using several different data sources and extensive calculations the declines can be attributed to a decline in the proportion of women married between 15-24 and to declines in fertility of currently married women due in part to increasing use of family planning after 1967.
Declines were not due to changes in the age structure of the population as a whole (41% of females were between the ages of 15-45 in both 1957 and 1970), but age structure did figure into declines in specific ethnic groups, especially in the Malayan decline. Neither did declines occur uniformly among different segments of the population; significant urban-rural and ethnic differentials remained in 1970.
Such differences completely altered the rank order in fertility rates in the latter instance. In 1957, Indian fertility was highest, Chinese 2nd, and Malay 3rd, while in 1970 Malay was highest, Indian 2nd, and Chinese 3rd. Different levels of contraceptive use have also undoubtedly contributed to differential declines and levels; urban and Chinese women have made greater use of it than have rural and non-Chinese.
Recent urban growth rates do not indicate massive rural-urban migration. That indication coupled with an unfavourable age structure, the prospect of further declines in mortality, and the fact that changes in marital patterns are not likely to contribute to future declines point to continued rapid population growth in West Malaysia. In East Malaysia, an even incipient fertility decline has yet to be detected.

No comments:

Post a Comment