Sekiranya tidak dengan campur tangan Mahathir, kos sebenar projek East Coast Railway-Link (ECRL) dianggarkan berjumlah AS 13.1 billion sebagaimana yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia (GoM) dengan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) syarikat milik kerajaan negeri China.
Dengan penanugerah projek tersebut , Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), sepatutnya memiliki 100 pemilikan projek, sebagaimana berbanding sekarang, di mana kontraktor utama, China Communications Construction Ltd (CCCC), telah diberi 50 peratus hak dalam MRL.
Disebabkan arahan memberhentikan kerja sebelum ini yang dikeluarkan kepada CCCC, kerajaan China menganggarkan bahawa kontraktornya mengalami kerugian berjumlah AS1.5 ke 2 bilion, dengan pemain-pemain kechil yang ada kaitan dengan kontraktor telah menamatkan operasi
dengan menyeluruh.
The Star Online meletakkan jumlah pekerja yang dibuang akibat arahan berhenti kerja kepada 1,000 orang.
Memetik punca yang tidak dinamakan, laporan mendakwa bahawa pengantungan projek ECRL menjejaskan jumlah yang signifikasi expatriates Negara China dan eksekutif kanan di mana kami dimaklumkan mereka berkemahiran tinggi dan telah dibayar berjuta kos ganti rugi.
Sebuah punca perindustrian yang arif dengan perkara ini, apabila ditemui, memaklumkan bahawa para kontraktor dikehendaki membayar jumlah deposit yang besar untuk tiga tahun pesanan pukal untuk persediaan kenaikan kos bahan binaan luar jangkaan..
Untuk menyelesaikan semua masalah tersebut di atas, Mahathir mendapatkan Daim untuk merundingkan semula terma kontrak dengan kerajaan China yang menjurus kepada CCCC memiliki 50 peratus hak milik dalam ECRL.
Dahulu Mahathir menuduh Najib mengadai negara ini kepada Negara China (yang merupakan fitnah), tetapi dengan hukum Karma sekarang Mahathir pula mengadai 50 peratus hak milik ECRL kepada Negara China (yang merupakan fakta)..
No comments:
Post a Comment