Thursday 16 April 2020

KENYATAAN NGEH KOO HAM DAP, FAUZIAH SALLEH BUAT KESILAPAN TIDAK SENGAJA?

Penasihat DAP Perak Ngeh Koo Ham berkata, ia tidak boleh dijadikan alasan untuk kerajaan menyalah guna kuasa dengan mengambil tindakan terhadap Ahli Parlimen Kuantan Fauziah Salleh yang membuat kesilapan tidak disengajakan.

Seterusnya beliau berkata “Fuziah Salleh dan media mempunyai kewajipan untuk memastikan rakyat kita dimaklumkan tentang peristiwa-peristiwa terkini, undang-undang melindungi mereka daripada apa-apa pendakwaan jenayah sekiranya terdapat kekhilafan atau kesilapan yang disebabkan oleh kesilapan fakta," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Koo Ham berkata, kesilapan fakta adalah satu pembelaan lengkap di bawah Undang-Undang Am dan di bawah Kanun Keseksaan (Seksyen 76 & 79).

Di bawah undang-undang jenayah negara kita, niat untuk melakukan jenayah merupakan asas sebelum sebarang tindakan itu boleh dikatakan sebagai satu tindakan jenayah.

Video yang dimuat naik di akaun Facebook Fuziah menunjukkan keadaan bersesak-sesak melibatkan pekerja Malaysia dari Singapura di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar (BSI) di Johor Bahru, namun ia segera dipadam apabila didapati rakaman video lama.

Kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan iaitu fitnah, Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan iaitu kenyataan yang mendatangkan khianat awam serta Seksyen 233 Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Pertama ialah, persoalannya apakah bukti Ngeh bahawa kerajaan telah menyalah guna kuasa apabila mendakwa Fauziah Salleh? Adakah mana-mana peruntukan dalam undang-undang negara bahawa pemimpin-pemimpin pembangkang mempunyai immuniti terhadap pendakwaan jenayah atau lain-lain pendakwaan. Yang anehnya apabila tuduhan jenayah dikenakan terhadap pembangkang ‘ia dikatakan kerajaan menyalah guna kuasa’. Tetapi apabila tuduhan yang sama terhadap pihak lain ‘ia dikatakan kerajaan tidak menyalah guna kuasa’.Untuk maklumat Ngeh kononnya seorang pengamal undang-undang, bahawa Malaysia tidak mampu mempunyai satu set undang-undang yang lain khas untuk ‘pembangkang sahaja’. In fact nobody is above the law ‘including you’.

Kedua ialah, memang benar bahawa di bawah undang-undang jenayah negara, pihak pendakwa perlu membuktikan niat seseorang pelaku jenayah sebelum ia dikatakan sebagai satu tindakan jenayah. Persoalannya, adakah anda berpendapat pihak PDRM ketika menjalankan penyiasatan dan pihak Pendakwa Raya ketika mendakwa mereka, ‘naive’ tentang asas-asas ini? Perlu diingatkan, anda sebagai pengamal undang-undang bukan seorang sahaja yang tahu asas-asas ini, mereka juga bukan sahaja tahu malah mengamalkannya dalam kerjaya mereka setiap hari.

Ketiga ialah, anda menyatakan di bawah undang-undang Am dan di bawah Kanun Keseksaan seksyen 76 & 79, kesilapan fakta adalah satu pembelaan lengkap. Mungkin kesilapan fakta daripada pihak Pendakwa Raya merupakan satu pembelaan lengkap terhadap yang tertuduh untuk dilepaskan. Tetapi, persoalannya macam mana pula kesilapan fakta oleh yang tertuduh kepada mahkamah, yang hampir kepada pembohongan?

Seandainya niat untuk melakukan Sekysen 500 KK (fitnah) dan Seksyen 505(b) KK (kenyataan yang mendatangkan khianat awam) telah berjaya dibuktikan oleh Pendakwa Raya di mahkamah ‘melampaui keraguan yang munasabah’ (beyond reasonable doubt). Persoalannya mampukah pihak tertuduh menjadikan ‘kesilapan fakta’ sebagai alasan di bawah seksyen 76 & 79 sebagai pembelaan lengkap untuk yang tertuduh dilepaskan?

Amat tidak masuk akal bagi tertuduh yang telah jaya dibuktikan melampaui keraguan yang munasabah berniat untuk memfitnah serta membuat kenyataan yang mendatangkan khianat awam, tetapi dilepaskan begitu sahaja oleh kerana di akhirnya mengatakan ia hanya ‘kesilapan fakta’ atau ‘tidak sengaja’ sahaja yang mana telah dianggap oleh Ngeh Koo Ham sebagai satu pembelaan yang lengkap untuk melepaskan diri atau dugugur pertuduhan.

Lazimnya sesuatu jenayah sudah tentu ia dilakukan dengan niat serta dirancang terlebih dahulu. Tidak ada jenayah yang dilakukan tanpa niat serta perancangan. Masakan setelah melakukannya dan niat untuk melakukan jenayah sudah terbukti oleh pendakwa, tiba-tiba tertuduh kembali semula dengan mengatakan ‘fakta keterangan yang diberi adalah silap’ atau ‘jenayah dilakukan dengan tidak sengaja’.Sesungguhnya itu bukanlah satu kriteria pembelaan yang lengkap untuk memudakan tertuduh dibebaskan. Mungkin ini akan diambil kira oleh hakim dalam proses mitigasi untuk meringan hukuman bukan untuk membebaskan tertuduh.

Kesimpulannya, kenyataan media Ngeh Koo Ham itu dianggap hanya merupakan satu pembelaan politik hanya untuk membentuk persepsi rakyat bahawa kerajaan tidak adil kerana menyalah guna kuasa. Dari segi undang-undang pula, beliau hanya mahu menunjuk-nunjuk yang dia seoranglah yang tahu tentang undang-undang. Malahan nas undang-undang yang beliau beri, tidak munasabah dengan kes yang beliau cuba pertahankan itu.










No comments:

Post a Comment