Saturday 23 September 2017

MAHATHIR BERBOHONG DIA TIDAK BAYAR PELOBI UNTUK BERJUMPA PRESIDEN BUSH

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan beliau tidak mengarahkan sesiapa untuk melobi untuk beliau berjumpa dengan Presiden Amaerika Syarikat George W Bush, atau bayar pelobi berjuta ringgit untuk mengaturkan perjumpaan tersebut.
Pengerusi Pakatan Harapan, dan mantan presiden Umno itu, mengatakan beliau tidak mengetahui tentang kebenaran kenyataan anak seorang bekas menteri Megat Junid Megat Ayub bahawa wang dibayar untuk menemui Bush.
Dalam posting blognya, Mahathir mengatakan Megat Fairouz (anak Megat Junid) mendakwa bahawa maklumat tentang pembayaran telah didedahkan kepada beliau oleh ayahnya.
 Saya tidak pasti sama ada kenyataan itu benar atau tidak. Mungkin pegawai  Wisma Putra yang mengatur lawatan saya ke Amerika Syarikat akan tahu. Setahu saya tiada arahan daripada saya untuk melobi perjumpaan tersebut.”
Beliau kemudian menambah, dengan nada menyindir: “ Tidak mengapa, mungkin  begitu Fairouz mencari makan.”
Mahathir berkata semasa beliau menjadi Perdana Menteri pada 1981, Duta Amerika Syarikat, mempercayai beliau mahu berjumpa Presiden Amerika Syarikat, “serupa sebagaimana pemimpin baru lain yang dilantik akan”, berjumpa beliau untuk memohon maaf, mengatakan tiada perjumpaan dapat diadakan ketika itu memandangkan Bush terlalu sibuk.
Saya beritahu Wisma Putra yang petang itu bahawa saya tidak ingin berjumpa Presiden Amerika Syarikat itu dan, oleh itu tidak perlu mendapakan tempat untuk saya.”
Beliau mengatakan beliau mengarahkan Wisma Putra, apabila menjadi Perdana Menteri, yang keutamaan beliau ialah melawat negara Asean, diikuti negara OIC dan kemudian negara Commonwealth.
Amerika Syarikat tidak pernah dalam rancangan lawatan saya, di mana mengapa saya hanya pergi ke Amerika Syarikat pada 1984, tiga tahun setelah saya menjadi Perdana Menteri. Malah saya ke sana ketika itu sebab saya berada di Amerika Utara.
New Straits Times telah memetik Megat Fairouz Junaidi mendakwa bahawa bapanya telah membayar beberapa orang pelobi, apabila menerima arahan daripada Mahathir pada April 2001 untuk mengaturkan pertemuan itu.
Pertemuan itu, beliau dakwa, untuk menaikkan imej Mahathir yang tercemar di Amerika Syarikat, terutama setelah Naib Presiden Amerika Syarikat Al Gore menegur kerajaan Malaysia yang didakwa menindas kebebasan dan memuji mereka yang telah bersatu menentang pentadbiran Mahathir ekoran daripada pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Gore mengatakan ini semasa makan malam sempena Sidang Kemuncak  Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) di Pusat Perdagangan Dunia Putra (PWTC) pada November 1998.
NST memetik Megat Fairouz sebagai berkata: “Sebagaimana saya difahamkan, arwah bapa saya telah diarahkan untuk mengatur satu perjumpaan antara Tun Dr Mahathir dan Presiden Amerika syarikat sejak 2001.
Ekoran arahan tersebut, arwah bapa saya berjumpa dengan beberapa pihak dan membayar sejumlah wang kepada pelobi untuk tujuan menjamin pertemuan tersebut di mana akhirnya berlaku pada Mei 2002.”
Megat Fairouz berkata arwah bapanya tidak memberitahu beliau berapa banyak dengan dengan tepatnya telah dibayar, tetapi dia percaya ia berjumlah jutaan ringgit.
Menurut NST, Megat Fairouz berkata ini apabila memberi komen atas kenyataan oleh Perdana Menteri Prime Minister Najib Tun Razak bahawa kunjumgan Mahathir terhadap Presiden Amerika Syarikat George W Bush pada 2002 telah diatur oleh pelobi.
Najib telah menyatakan yang Mahathir telah membayar berjuta ringgit kepada seorang pelobi yang berpengkalan di Hong Kong untuk mengatur pertemuan dengan  Bush.
Najib dipetik sebagai berkata bahawa pelobi tersebut telah dibayar dengan menganugerah satu projek mewah, di mana beliau dan Timbalan Perdana Menteri  Ahmad Zahid Hamidi, arif tentangnya.
Najib kata meskipun berbelanja jutaan ringgit, Mahathir tidak diberi sambutan semesra yang beliau telah terima semasa menemui Presiden Donald Trump pada 12 Sept 2017.
Mahathir juga merasa tersentuh dalam blognya, dengan mengatakan kononnya beliau juga diterima dengan sambutan mesra oleh Presiden Bush
Apapun penafian Mahathir tentang isu melobi dengan wang untuk berjumpa Bush terjawab daripada kenyataan beliau dalam media The Star bertarikh 21 Feburari 2006.(kenyataan beliau dalam The Star di bawah).
Oleh itu di sini adalah jelas Mahathir adalah seorang pembohong.. 



FEE PAID TO MEET BUSH
(The Star, 21 February 2006) – Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad admits that “somebody” paid a lobby fee – purportedly US$1.2mil (RM4.56mil) – to arrange his meeting with United States president George W. Bush in 2002.
“I don’t think the (Malaysian) Government paid. But I must admit the Heritage Foundation (a US think tank) arranged it. They talked me into meeting Bush because they said I would be able to influence him in some way regarding US policies.”
“Secondly, it would be good for Malaysia if the relationship between Malaysia and the United States improved. It is true that somebody paid. But I don’t think it was the Government,” he added.
A recent report in the Los Angeles Times said the Malaysian Government called on a lobbyist when it arranged for a meeting between Bush and Dr Mahathir in 2002. The report claimed that the lobbyist was paid US$1.2mil by the Malaysian Government for his services in 2001 and 2002. E-mails of the report and a photograph of Dr Mahathir shaking hands with Bush were circulated online recently.
The Washington Post recently reported that the number of lobbyists in the US capital has doubled since 2000 to more than 34,750 while the amount the lobbyists charge their new clients has increased by as much as 100%. Experts say the lobbying boom has been caused by rapid growth in government, Republican control of both the White House and Congress, and widespread acceptance among corporations that they need to hire professional lobbyists to secure federal benefits.
Dr Mahathir said in the United States, the practice to see a leader was to go through a lobbyist, who had to be paid. “I did not touch the money. But, I think somebody paid. That is their practice,” he said. “That is their system. It is not corruption at all. It is very open.”
Earlier this year, high-flying Republican lobbyist Jack Abramoff pleaded guilty to conspiracy, fraud and tax evasion in a deal to cooperate in a federal corruption probe in Washington. He once described Native Americans as tribes and his clients – from whom he got an estimated US$66mil (RM245mil) – as monkeys, troglodytes and idiots.
He could be jailed up to 11 years and made to pay US$26.7mil (RM99.3mil) in retribution. Abramoff admitted to corrupting government officials and defrauding his own clients of US$25mil (RM93mil).

No comments:

Post a Comment