Wednesday 26 July 2017

MANA SATU KIT SIANG AKAN BUNUH, LOGO ROKET ATAU ANAKNYA GUAN ENG?

Dengan itu Kit Siang harus buat keputusan sama ada menyelamat roket atau anaknya. Keduanya tidak boleh diselamatkan dalam satu masa. Dan sekiranya Kit Siang cuba menyelamat roket anaknaya akan mati, sementara sekiranya dia cuba selamatkan anaknya disebaliknya logo roket akan terkubor. Oleh itu siapa dia Kit Siang akan buang di bawah bas?

Sarawak Report dan blog Lim Kit Siang’s sedang memainkan tentang EDM (Early Day Motion) blog are playing up the EDM (Early Day Motion) atau Usul Awal Parlimen British yang bawa oleh Ahli Parlimen British Ann Clwyd kepada Parlimen British kelmarin. Mereka cuba untuk mencadangkan bahawa kononnya ia satu perkara yang besar dan satu perkara yang akan mencetuskan kematian Perdana Menteri Najib Tun Razak. 
Kelmarin EDM kononnya amat berkesan sebagaimana berkesannya Ibrahim Ali memberi tahu India bahawa sekiranya mereka menahan Zakir Naik mereka akan berhadapan dengan risiko 20 juta Melayu Muslim belayar menyeberangi Lautan India membalas dendam terhadap 1.324 bilion Hindu-India. Mereka siapa yang mengetahui EDM akan tahu ia sekuat Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan dia menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri akan datang.
Sekiraya ini kad terakhir yang Sarawak Report dan Kit Siang bermain, maka jelaslah mereka betul-betul sudah habis modal. Berapa banyak pengundi Melayu akan tidak mengundi UMNO dan mengundi DAP disebabkan oleh EDM ini?
Sebenarnya Kit Siang sedang cuba mengalih perhatian rakyat Malaysia daripada masalah yang DAP hadapi. Dan sebagai kata MCA, DAP sedang bermain Wayang Cina atau Opera Cina.
Inilah logo baru DAP untuk pilihan raya umum akan datang.
Dengan ringkas, logo roket DAP sudah menjadi sejarah dan pilihan raya umum akan datang DAP tidak akan menggunakan roket tradisi mereka tetapi akan menggunakan logo atau bendra Pakatan Harapan. Tetapi DAP tahu bahawa kaum Cina tidak begitu selesa dengan apa yang mereka lihat serta anggap sebagai logo/bendera Melayu atau Mahathir. Oleh itu DAP bimbang sekiranya mereka tidak menggunakan logo roket dan sebaliknya menggunakan logo Pakatan yang baru kemudian mungkin mereka mungkin akan kehilangan banyak undi kaum Cina.
DAP telah berharap untuk menggunakan kedua-dua logo Pakatan yang baru bersama dengan roket. Mereka akan secara rasmi menggunakan bendera Pakatan dan pada masa yang sama mempamirkan logo roket. Ia serupa macam bendera UMNO dan Barisan Nasional berkibar sebelah menyebelah.
DAP berharap untuk menggunakan kedua-dua bendera roket dan Pakatan macam apa yang UMNO buat.
Tetapi DAP tidak boleh buat itu memandangkan mereka belum lagi mengadakan pemilihan semula parti kali kali kedua. Dan sekiranya mereka mahu mengadakan pemilihan semula ia harus berdasarkan senarai perwakilan pada pemilihan parti  2012. Dan sekiranya mereka menggunakan senarai perwakilan pemilihan 2012 oleh itu Tan Seng Giaw akan ambil alih dan Guan Eng akan boleh diibaratkan sebagai ‘orang mati berjalan’ sementara Kit Siang akan bergelut untuk mendapat kedudukan nombor 20 ke atas.
Oleh itu Kit Siang harus buat keputusan sama ada menyelamatkan roket atau anaknya. Kedua-duanya tidak boleh diselamatkan pada satu masa yang sama. Dan sekiranya Kit Siang cuba menyelamatkan logo roket anaknya harus mati sementara sekira dia cuba menyelamatkan anaknya disebaliknya logo roket akan terkubor. Dengan itu siapakah Kit Siang akan buang ke bawah bas?
************************************************
DAP harus berhenti main ‘drama’ dengan ROS, kata MCA.
(Berita Daily) – DAP harus berhenti bermain ‘drama’ dengan mengadakan perhimpunan dekat ibu pejabat Pendaftaran Pertubuhan (ROS), kata Setiausaha Biro Agama Harmoni MCA Chris Daniel Wong hari ini.
Dengan memegang spanduk memaparkan cawan kopi, apakah maknanya atau apakah cuba untuk buktikan? Adakah bermakna yang isu dengan ROS boleh diselesaikan atas perbincangan melalui secawan kopi?
“DAP harus hanya mematuhi prosedur ROS dan perlembagaan parti sendiri dan menyerahkan surat rasmi 10 minggu sebelum pemilihan parti.
 Drama ini oleh Roket mencadangkan satu niat untuk mengelirukan rakyat seterusnya,” kata Wong, sebelum mempersoalkan sekiranya DAP betul-betul sebuah parti berbilang kaum seperti didakwa seperti dilihat ketiadaan yang jelas wakil bukan Cina di pejabat ROS hari ini.
“[…] menilai daripada gambar, adakah DAP benar sebuah parti berbilang kaum sebagaimana didakwa? Manakah dia ‘Malaysian Malaysia’ di mana DAP bermegah sebagai matlamatnya, apabila daripada semua wakil DAP yang berhimpun di pejabat  ROS , tidak seorang pun bukan Cina?” kata dia.
Dia kata amat tidak difahami tentang mengapa Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke telah mendakwa bahawa parti akan mengadakan pemilihan semula CEC “di bawah bantahan” apabila aduan ke atas cara mana pemilihan dilaksanakan telah dibangkitkan oleh ahli DAP sendiri siapa mempersoalkan kelayakan sebahagian perwakilan untuk mengundi.
Status kelayakan perwakilan yang meragukan membawa ROS tidak mengiktiraf pemilihan semula CEC DAP yang diadakan pada 29 Sept 2013. ROS sebelum itu memutuskan bahawa pemilih 2012 tidak sah disebabkan kesilapan pengiraan.
“DAP harus cerminkan diri mereka sendiri. Malah baru pemilihan parti, prosesnya sudah bercelaru penuh penipuan, macam mana Roket mempunyai keupayaan untuk menguruskan pilihan raya umum atau negeri, yang mempunyai kertas undi berjuta, sekiranya mereka berjaya menjadi kerajaan Persekutuan?” kata beliau.
ROS, dalam satu kenyataan pada Julai 7, berkata tiada niat untuk membatalkan pendaftaran DAP tetapi mengarahkan parti untuk mengadakan pemilihan baru untuk CEC.
ROS telah menganggap bahawa pemilihan semula pada 2013 tidak diadakan berdasarkan senarai perwakilan yang dibenarkan untuk menghadiri dan mengundi dalam pemilihan sebelum itu pada Disember 15, 2012.
Ketua Pengarah Mohammad Razin Abdullah pada hari Rabu menyatakan ROS tegas dalam keputusanya bahawa DAP harus megadakan pemilihan semula CEC mereka.
Tentang permintaan parti untuk menemi bagi membincangkannya, Mohammad Razin kata: “DAP perlu hanya menulis kepada ROS sekiranya mereka memerlukan sebarang penjelasan”.



No comments:

Post a Comment