Thursday 22 June 2017

GEORGE SOROS PANGGIL MAHATHIR DUNGU YANG KORUP

3 anak anda bernilai AS$8 bilion. Dimanakah mereka dapat wang ini? Sudah tentu, korupsi. Anda mempunyai banyak kebodohan daripada kebanyakkan orang percaya. Bilion digunakan untuk membina dua bangunan tinggi Petronas yang tidak menguntungkan sesiapa. Mereka sekarang tersergam tinggi, satu simbol kebodohan dan tiada kebertanggungjawaban. Dan jambatan daripada Melaka ke Sumatra merintasi perairan antarabangsa? Mengapa tidak membina jambatan ke bulan? Saya amat pasti anda akan dapat 20% komisen anda. – George Soros


Mahathir: memang saya suka makan suap.
Pada 14th March 2015, Free Malaysia Today menulis:
Dr M harus mula menjawab kepada salah satu daripada pengkritik vokal beliau – pengurus dana hedge George Soros – yang mengariskan senarai panjang salah laku bekas Perdana Menteri dalam satu artikel yang disiarkan di The Bangkok Post pada 2012. Soros telah memberi pendapat terhadap Dr Mahathir dengan jelas. “3 anak anda bernilai AS$8 bilion. Di mana mereka dapat wang ini? Sudah tentu,korupsi.”
Anda dikenali sebagai Marcos Malaysia, dengan memperkayakan diri anda ke angka bilion.”
Anda mempunyai lebih kebodohan daripada banyak yang orang akan percaya. Berbilion digunakan untuk membina dua bangunan tinggi Petronas yang tidak menguntungkan sesiapa. Ia kini berdiri tinggi, simbol kebodohan dan tidak bertanggungjawab.
Apakah ini penambakkan sebanyak 10 buah pulau persisiran pantai Kedah? Keseluruhannya ia tidak masuk akal dan bodoh. Sudah tentu manfaat untuk anda ialah 20% komisen.”
Dan jambatan dari Melaka ke Sumatera menyeberangi perairan antarabangsa? Mengapa tidak bina satu jambatan ke bulan? Saya masih pasti anda masih dapat 20% komisen.
Anda panggil saya dungu. Macam mana seorang dungu membuat banyak wang?  Dengan membenarkan penjualan pendek dan pinjaman jutaan saham daripada Bank . Dengan membenarkan penjualan pendek dan pinjaman berjuta saham daripada perbank anda, kita pengurus dana buat jutaan daripada ketiadaan pengalaman dan peraturan yang lemah.
Anda melesapkan semua wang rakyat Malaysia, oleh yang demikian anda adalah dungu.”
Soros panggil Mahathir dungu yang korup.
Dan lepas itu terdapat Barry Wain, bekas pengarang Asia Wall Street Journal dan penulis tetap di Institute of Southeast Asian Studies di Singapura.
Wartawan Australian, yang tinggal di Asia selama 40 tahun, menulis pada 2009 dalam bukunya ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’ bahawa  Dr Mahathir telah melakukan pembaziran RM100 bilion semasa menjadi Perdana Menteri.
Wain menulis bahawa kebanyakkan skandal, yang mana termasuk cubaan kerajaan untuk manipulasi harga pasaran bijih timah antarabangsa dan perjudian oleh Bank Negara Malaysia ke atas pasaran mata wang asing, berlaku pada 1980.
Wain juga menulis bahawa Dr Mahathir menggunakan dana rahsia parti memerintah UMNO untuk menjadikan parti tersebut sebagai sebuah konglomerate besar dengan pelaburan meliputi hampir keseluruhan ekonomi. Semua ini adalah tuduhan yang serius yang mana perlu dijawab oleh Dr Mahathir, yang mana setakat ini hanya menafikan mereka dengan penafian yang terdedah.
Memandangkan beliau mengharapkan pentadbiran sekarang sebagai kerajaan yang bersih dengan jawapan terpeinci kepada apa yang berlaku dengan 1MDB, adakah Dr Mahathir bersedia melakukan yang sama terhadap tuduhan yang masih belumterjawab terhadap dirinya?

Barry Wain menuduh Mahathir membazir ratusan bilion wang pembayar cukai rakyat Malaysia.



Ezam Mohd Nor kata beliau ada enam kotak bukti terhadap perbuatan korup  Mahathir — oleh itu Mahathir menutup mulut Ezam dengan membawa balik beliau ke dalam partinya.


Hampir sebelum Mahathir meninggalkan pejabat pada 31hb Oktober 2003 beliau telah meganugerahkan satu kontrak kerajaan yang besar kepada syarikat anaknya.





Mahathir membantu membentuk sebilangan hartawan (tycoon) rakyat Malaysia tetapi kebanyakkan sebenarnya ialah proksi dan penama (nominee) beliau.




No comments:

Post a Comment