Monday 12 June 2017

MANTAN PEMIMPIN UTAMA MALAYSIA TIDAK MENGAKU PERNAH MENYALAH GUNA KUASA.



Di atas adalah petikan daripada temu bual dengan orang tua penderita sakit jiwa (psychopathic) dan khyal (delusional) oleh Nikkei Asian Review. Orang tua itu menyatakan bahawa beliau tidak pernah menyalah guna kuasa semasa menjadi Perdana Menteri.

Sekiranya anda mempunyai senaskah buku Barry Wain bertajuk Malaysian Maverickanda boleh lihat senarai salah guna kuasa yang Mahathir telah lakukan semasa menjadi Perdana Menteri. Dan itu hanya yang Mr Wain telah kenal pasti.

Time Magazine pernah memetik seorang pakar ekonomi di Morgan Stanley Singapore yang menyatakan bahawa negara mungkin kehilangan sejumlah AS$100 bilion sejak awal 1980 kerana korupsi .Di bawah Mahathir selama 22 tahun, terdapat kehilangan wang jumlahnya melebihi sekurang-kurangnya sertus bilion Ringgit dan ini tidak termasuk yang tidak diambil kira (unaccounted for), dan tidak dapat dikesan (irretrievable).

Seorang lagi ahli politik, Syed Husin Ali, yang partinya sekarang sedang menyembah  Mahathir mengatakan, “Petronas telah dengan itu telus sepenuhnya mahupun bertanggungjawab dengan bagaimana membelanjakan wang, terutama dalam membantu dan bersubahat dengan Tun Mahathir menurut keinginan dalam pembinaan projek mega yang tidak produktif, tebus keluar (bail out) syarikat kroni yang nazak dan tokoh korporat, dan melibatkan diri untuk perbelanjaan yang berlebihan dan membazir atas keraian dan mesyuarat”.

Untuk rekod, Mr Wain telah tidak pernah disaman Mahathir. Begitu juga musuh ketat yang telah menjadi rakan karib Mahathir iaiatu Lim Kit Siang tidak pernah di saman untuk kata-katanya kepada Mahathir. 

Lim Kit Siang atau The Emperor (Maharaja)satu ketika pernah menulis:

If we examine the decade of the Mahathir administration, we will find that the scandals, unaccountability, the human rights violations and abuses of power have one common thread – to protect and further the economic interests of the ruling political elites. This necessitated a growing concentration of political power in the hands of the Executive and increasingly in the hands of the Prime Minister, at the expense of the fundamental constitutional principles of the Separation of Powers among the Executive, Legislature and Judiciary, the Independence of the Judiciary and the Rule of Law.

Under his political culture, the role of Law and Judges is not to ensure justice and protect human rights, but to protect the vested economic interests of the powers-that-be from expose and jeopardy.

Two-thirds parliamentary majority has become a blank cheque for abuses of power and human rights violations


Maharaja Lim yang ternama lantang atas isu skandal mata wang asing (Forex) bahawa semua tetapi menghapuskan keluar simpanan Bank Negara dan juga skandal BMF sebelum beliau menjadi penunggang yang sekarang sedang menunggang baghal politik bernama Mahathir. Tetapi perkara yang beliau tulis tentang Mahathir masih lagi ada menunggu untuk digunakan terhadap beliau (Mahathir) bila-bila masa sekarang sekiranya beliau lupakan kedudukannya sekarang sebagai - saekor baghal.


Hakikatnya, Maharaja Lim juga mempunyai contoh menyalah guna kuasa berkaitan kebebasan media semasa pemerintahan Mahathir – dan ini bukan sahaja bila bercakap tentang Ops Lallang.

 

Oleh itu Mahathir mendakwa bahawa beliau tidak pernah menyalah guna kuasa sebagai Perdana Menteri merupakan sebagai satu farsa mutlak atau satu lawak jenaka mutlak. Ini menunjukkan bagaimana tertekan dirinya untuk menggambarkan masa lampau yang palsu kepada generasi anak muda yang belum lahir bila Mahathir memerintah negara ini di bawah telunjuknya.

Beliau fikir bahawa Pakatan Harapan secara kumpulan akan bersetuju di atas cita-citanya sama ada meletakkan anaknya sebagai Perdana Menteri atau beliau sendiri sebagai Perdana Menteri berdasarkan 22 tahun pengalaman beliau.

Tetapi kita semua tahu bahawa tiada siapa dalam Pakatan Harapan berhasrat untuk mempunyai satu penggal di bawah Mahathir mengenangkan kerosakkan yang beliau telah lakukan selama 22 tahun memerintah. Oleh itu mereka hanya melayan kemarahan beliau (Mahathir) terhadap Najib Razak….beliau ibarat saekor baghal tua.

No comments:

Post a Comment