Tuesday 29 October 2019

ISU MENGHARAMKAN DAP : ANWAR KANTOI DIBELASAH PAS KERANA SURUH PAS ‘TUTUP MULUT’

PAS telah memblasah presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana memberi amaran kepada PAS untuk menutup mulut tentang desakan agar DAP diharamkan.
Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan telah mempersoalkan sama ada Anwar telah mengugut parti Islam itu supaya “menutup mulut”.
Mengapakah Anwar cuba untuk menyekat kebebasan kita untuk menyatakan   pendapat kita? Adakah DAP mengatasi undang-undang? Mengapa kita tidak boleh mendesak agar DAP perlu diharamkan sekiranya pemimpin mereka terpalit dalam elemen subersif?” kata beliau.
Anwar pada hari Sabtu yang lalu (Oct 26) mendakwa bahawa PAS akan hanya  mengundang bahaya dengan meminta DAP diharamkan.
Kita tidak ada benda untuk ditakutkan , memandangkan kita menyuarakan nya demi untuk kepentingan yang terbaik untuk negara.
Sekiranya sebuah parti didapati terlibat dalam elemen mengancam keselamatan dan kedaulatan negara, Pendaftar Pertubuhan (ROS) seharusnya membatalkan pendaftarannya, mengikut undang-undang ,” kata beliau.
Sebelum itu Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telah menyatakan bahawa perkembangan baru-baru ini menunjukkan bahawa DAP dilihat menyebarkan ideologi komunis, melindungi pesimpati pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE), dan mengapi-apikan perselisihan agama.
Tuan Ibrahim telah menyatakan bahawa desakan untuk mengharamkan DAP mempunyai justifikasinya, ini memandangkan pemimpin-pemimpin mereka didakwa telah  cuba melemahkan prinsip kenegaraan dan Perlembagaan Persekutuan.
Tuan Ibrahim juga telah menyatakan bahawa penglibatan DAP dalam menyebarkan ideologi komunis dan sosialis terbukti dalam buku komik yang telah diharamkan baru-baru ini yang bertajuk “Belt & Road Initiative For Win-Winism”.
Beliau menarik perhatian bahawa Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng ialah orang yang telah menandatangan prakata dalam buku komik tersebut yang ditulis oleh seorang aktivis bernama Hew Kuan Yau atau lebih terkenal dengan gelaran ‘Superman Hew’.
Hew, yang dikatakan telah meninggalkan atau dipecat dari DAP (wallah hu alam benar atau tidak) setelah mendakwa bahawa Laut China Selatan milik negara China, telah dilantik sebagai CEO Malaysia-China Business Council (MCBC).

Hew baru-baru ini telah meletak jawatan sebagai CEO MCBC setelah buku komik beliau dan DAP diketahui umum.
Tuan Ibrahim juga memaklumkan  bahawa Kementerian Dalam Negeri telah mengesahkan bahawa buku komik tersebut diharmkan sebab ia mepromasikan komunisme dan sosialisme, selain daripada menyebarkan maklumat yang salah dan mengelirukan tentang pejuang kemerdekaan negara ini.
Sebahagian daripada pemimpin DAP juga ditahan untuk bantu siasatan tentang pengaruh LTTE di Malaysia, memandangkan ia merupakan satu pertubuhan pengganas.
Tuan Ibrahim telah juga minta polis untuk menyiasat Ahli Parlimen DAP Bukit Mertajam Steven Sim yang mendakwa bahawa “The Kingdom of God adalah missi yang tidak boleh dihalangsemasa dalam satu Forum Naratif Malaysia Baru di sebuah gereja di Kota Damansara pada 14 September 2019. Hari yang sama Piagam Mufakat Nasional di meterai.
Takiyuddin berkata DAP harus meninggalkan kerajaan sekiranya mereka berkeras menekan pihak berkuasa untuk untuk “melanggar undang-undang” dengan membebaskan pemimpin DAP yang ditahan, dan menuntut Kementerian Dalam Negeri menarik balik keputusan mengharamkan buku komik yang kontroversial itu.
Mereka yang tidak menghormati kedaulatan undang-undang tidak seharusnya berada dalam kerajaan,” kata beliau.
Takiyuddin juga mengesahkan bahawa kesemua 18 orang Ahli Parlimen PAS dengan sebulat suara menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berkhidmat sepenuh penggal sebagai Perdana Menteri.
Kami menyokong Perdana Menteri yang sedang berkuasa sekarang, dan bukannya perdana menteri-dalam-menunggu (Anwar),” beliau berkata..
Takiyuddin berkata rebutan kuasa hanya menjejaskan kestabilan negara.
Apabila negara tidak stabil, ia akan dengan teruknya menjejaskan keyakinan pelabur asing. Malah pelabur asing yang sedia ada akan menarik diri daripada pasaran Malaysia apabila negara tidak lagi stabil.
Kita seharusnya fokus kepada kemajuan ekonomi demi rakyat,” kata beliau.
Walaubagaimana pun Takiyuddin berkata mereka akan terus berkerjasama dengan  Umno dalam Mufakat Nasional untuk menguasai Putrajaya daripada Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke 15 akan datang.
Apa pun, kami tidak akan melindungi atau menyokong sebarang cubaan politik ‘pintu belakang’ untuk mengambil alih kuasa ,” kata beliau.




No comments:

Post a Comment