Friday 13 April 2018

APA YANG KITA BOLEH PELAJARI DARI FITNAH PRBET ADAM TENTANG REJIM MAHATHIR SELAMA 22 TAHUN?

Selepas lebih 30 tahun akhirnya ahli keluarga Prebet Adam yang dikaitkan dengan insiden membabitkan keluarga diraja Johor membuat pengakuan hari ini. Kata adik bekas anggota tentera itu, Hawa Jaafar, adik mereka bukannya meninggal dunia akibat dibunuh Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ismail.
“Adam mengamuk di Jalan Chow Kit pada 1987 kerana masalah di tempat kerja, bukannya kerana adik kami dibunuh Almarhum Sultan.”

Mukaddimah ucapan oleh Timbalan Perdana Menteri, Encik (Tun) Ghafar Baba di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir pada 10/12/1992 di Dewan Rakyat, membentangkan usul untuk menarik kekebalan Duli-Duli YMM Raja-Raja-Melayu wajar dikenang kembali.
Peristiwa Prebet Adam yang mengamuk di Chow Kit juga dikaitkan dengan Kesultanan Johor dan digunakan di dalam ucapan tersebut yang sekarang telah dibuktikan tidak benar sama sekali. Encik Ghafar Baba menegaskan di Parlimen,
“Dan bahawa Dewan ini memutuskan kejadian tersebut adalah satu penyalahgunaan kuasa yang bercanggah dengan semangat Perlembagaan Malaysia dan bertentangan dengan cita-cita serta hasrat undang-undang negara yang berteraskan kepada sistem Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen. Dan Dewan ini mengambil ketetapan bahawa segala tindakan yang perlu hendaklah diambil bagi menentukan insiden seumpama ini tidak berulang lagi pada masa hadapan.”


Begitulah Perdana Menteri ketika itu sanggup melakukan ini semua untuk mendapatkan kuasa penuh di dalam menguasai Malaysia. Kini pembangkang di bawah Pakatan Harapan sanggup menjilat kembali ini semua untuk mempergunakan orang yang sama iaitu Dr.Mahathir demi untuk meraih undi Melayu.

Sebelum itu pada 1983, Anwar dan Mahathir berkrisis dengan Raja-Raja Melayu dan mengheret mereka semua ke dalam lumpur. Sebelum itu Malaysia adalah sebuah negara yang unik yang mana dalamnya mengandungi empat cabang kerajaan yang mentadbirnyaiaitu Eksekutif, Perundangan, Kehakiman dan Raja Berperlembagaan. Empat cabang kerajaan ini menawarkan semak dan imbang supaya tiada satu cabang boleh buat apa yang mereka suka.
Setelah Mahathir mengambil alih sebagai Perdana Menteri, beliau mula cuba menghapuskan atau mengurangkan kuasa Perundangan, Kehakiman dan Raja Berperlembagaan supaya kuasa mutlak akan berada dalam tangan Eksekutif (dirinya sendiri). Dan Anwar membantu Mahathir mencapai matlamat ini dengan menyerang Raja-Raja Melayu dalam pertengahan tahun 1980an. Fitnah tentang pembunuhan adik Private Adam (kononnya di bunuh oleh Sultan Johor) yang mengamuk di Chow Kit Road merupakan salah contoh serangan Mahathir terhadap Sultan Johor.
Anwar membenci Raja-Raja Melayu sebagaimana Mahathir membenci gays. Anwar bimbang sebab pindaan Perlembagaan Persekutuan Malaysia pada 1983 dibuat menggunakan Istana Johor sebagai ikon. Dalam kata lain, rakyat Malaysia diberitahu bahawa Perlembagaan Persekutuan Malaysia perlu dipinda sebab oleh Sultan sepertiSultan Johor.
Sebab Sultan Johor, kuasa Raja-Raja Melayu perlu dihapuskan atau dikurangkan,itu alasan Anwar dan Mahathir. Sultan Johor digambarkan seorang Sultan yang jahat, oleh itu baginda tidak boleh diberi banyak kuasa, jelas Anwar dan Mahathir. Dan atas alasan itu rakyat Malaysia terutama orang Melayu bukan dengan rela hati tetapi berbelah bagi terpaksa menyokong penghapusan atau pengurangan kuasa Raja-Raja Melayu 35 tahun lalu.
Sekarang Pakatan Harapan memerlukan jasa baik dan muhibah Raja-Raja Melayu dan D.Y.M.M Yang diPertuan Agong. Tetapi sepuluh Raja-Raja Melayu tidak akan menyokong Pakatan Harapan. Dan itu adalah disebabkan oleh apa yang Mahathir telah lakukan semasa 22 tahun sebagai Perdana Menteri termasuk hakikatnya beliau adalah merupakan alat atau kuda tunggangan Cina DAP.
Dalam politik Melayu adalah penting yang Istana tidak menentang anda. Tidak kisahlah sekiranya Istana tidak menyokong anda atau berkecuali, tetapi Istana tidak boleh menentang anda. Sekiranya Istana menentang anda kemudian orang Melayu akan juga menentang anda. Oleh itu ia akan dipanggil Tsunami Melayu yang anda perlu untuk memenangi pilihan raya umum. Tunggulah, dan lihatlah dijangkakan banyak pemimpin kanan Pakatan Harapan akan gugur di Johor dan juga banyak lagi negeri-negeri  lain yang di perintah oleh Raja-Raja Melayu..

No comments:

Post a Comment