Friday 23 February 2018

MEMOIR ROBERT KUOK - UNTUK RENUNGAN MELAYU YANG KETANDUSAN JATIDIRI, TAMAK HALOBA, GILA KUASA DAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI.


Robert Kuok, orang Malaysia terkaya dan kedua terkaya di Asia Tenggara, mula membina empayar perniagaan sejak 1950, sebelum Merdeka dan jauh sebelum pelancaran Dasar Ekonomi Baru (DEB). Menjelang 1960, Kuok sudah menjadi jutawan terkaya dan dikenali dengan panggilan Raja Gula’ Malaysia — dan hari ini beliau bernilai lebih AS$15.3 bilion.
Banyak monopoli dan pertolongan yang Kuok daripada kerajaan Perikatan (ketika itu) yang dipimpin UMNO sejak era Tunku Abdul Rahman merupakan asas pembentukan kekayaan beliau. Hakikatnya, adalah kerana UMNO yang Kuok menjadi kaya walaupun beliau mahu dunia percaya, sebagaimana beliau tulis dalam memoir atau riwayat hidup beliau, kerana kerja kuat dan DNA Cina beliau merupakan sebabnya dan bukan kerana beliau kroni pemimpin UMNO ketika itu.
Apabila DEB dilancarkan pada 1970, Kuok dengan pahitnya menentangnya dan beliau secara terbuka memberitahu pemimpin UMNO sedemikian. Ini adalah apa yang dilaporkan oleh Straits Times (Singapura) pada 4hb Disember 2017:
In the book, Mr Kuok criticised implicitly the policy of preferential treatment for Bumiputeras in Malaysia, and said he made one “strong attempt to influence the course of history” of the country but failed.
“The train of the nation had been put on the wrong track,” Mr Kuok wrote, referring to a private meeting in September 1975 with soon-to-be prime minister Hussein Onn. In the course of the meeting, Tun Hussein said he could not “sell my (Mr Kuok’s) formula” of removing pro-Malay policies “to his people”.

Memoir Robert Kuok bercakap tentang keagungan Cina
Kuok percaya dengan keagungan Cina dan dengan tidak segan silu mengatakannya di dalam memoir beliau, sebagaimana yang dilaporkan oleh  South China Morning Post (SCMP) seperti berikut:
The overseas Chinese made enormous contributions to Southeast Asia. They are the unsung heroes of the region: the poor men and women who migrated and blazed trails into the jungle, accessing the timber wealth; Chinese workers who planted and tapped rubber, who opened up the tin mines, who ran the small retail shops. It was the Chinese immigrants who tackled these Herculean tasks, and created a new economy around them. It was the Chinese who helped build up Southeast Asia. The Indians also played a big role, but the Chinese were the dominant force in helping to build the economy.
The majority of overseas Chinese are moral and ethical people who practice fair play and possess a sense of proportion. I will concede that if they are totally penniless, they will do almost anything to get their first seed capital. But once they have some capital, they try very hard to rise above their past and advance their reputations as totally moral, ethical businessmen. Why did the overseas Chinese survive, adapt and flourish in Southeast Asia? I say the answer lies in the great cultural strength of the Chinese. When they left their homeland, the overseas Chinese retained the culture of China in the marrow of their bones.
Asasnya, pandangan Kuok itu selari dengan apa yang golongan anti-Umno atau Cina DAP anti-Melayu ulangi di media sosial: di mana, kaum Cinalah yang membangunkan  Malaysia, dan sekiranya bukan kerana kaum Cina, Malaysia akan masih lagi hutan dan orang Melayu akan masih lagi tinggal di atas pokok.

Apabila Team A dan Team B bertelagah, Robert Kuok menyokong Team B supaya UMNO boleh berpecah

Apabila UMNO berpecah pada 1987, Kuok memainkan peranan utama dengan membiayai ‘Team B’. Kuok percaya UMNO yang berpecah merupakan UMNO yang lemah dan oleh itu baik untuk kaum Cina. Apabila UMNO berpecah semula pada  1998, Kuok dengan cepat membiayai kumpulan yang menentang kerajaan dengan harapan menjatuhkan UMNO. Apapun yang menentukan kemusnahan UMNO akan menerima bantuan kewangan daripada Kuok.
Pada 2014, apabila kelihatan UMNO akan berpecah sekali lagi, untuk kali ketiga, media milik Kuok South China Morning Post (SCMP), yang beli pada 1993, memainkan isu 1MDB untuk memberi sokongan kepada ‘Kempen Anti Najib’ atau Anti-Najib Campaigh (ANC). Selain daripada media barat seperti Sarawak Report, Wall Street Journal, Sunday Times (UK) dan lain-lain, SCMP juga merupakan di kalangan media asing yang menghebohkan isu 1MDB dengan harapan menjelang  2015, UMNO akan tertekan dengan hebatnya serta tidak relevan dan Barisan Nasional pimpinan UMNO akan digantikan Pakatan Harapan pimpinan DAP.
Dengan ringkas, apabila berlaku perbalahan dalaman UMNO atau Melayu lawan Melayu, wang Kuok akan menjelma untuk membantu membiayai peperangan sebab Melayu yang tidak bersatu atau perpecahan UMNO memberi manfaat kepada kaum Cina. Kuok percaya yang Malaysia dan Asia Tenggara wujud kerana kaum Cina dan oleh itu kaum Cina dan bukannya kaum Melayu harus memerintah Malaysia. Dan beliau telah mempercayai ini selama 70 tahun sejak Perang Dunia Ke-2 dan telah tidak pernah menyembunyikan fakta ini.

Apabila Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim bertelagah, Robert Kuok menyokong gerakan Reformasi yang anti-UMNO

Kuok percaya bahawa sejak 2008 Tsunami Cina telah membuat ia mungkin berlaku untuk pertukaran daripada kerajaan yang Melayu sebagai dominan kepada kerajaan yang Cina sebagai dominan. Malah sekiranya ia tidak mungkin melihat kerajaan Cina di Malaysia, sekurang-kurangnya kerajaan dipimpin Cina atau kerajaan yang Cina sebagai dominan mungkin boleh diwujudkan. Tetapi kemudian ia akan memerlukan muka Melayu dengan Cina sebagai kuasa sebenar tetapi di sebalik tahkta. Ini berdasarkan atas kepercayaan Kuok, sebagaimana beliau kata di dalam memoir beliau, bahawa sementara British menjalankan pentadbiran Malaya sebelum Merdeka, kaum Cinalah yang sebenarnya menjalankan ekonomi negara dan bukannya British.
Pada April 2016, Kuok jual kepentingan beliau dalam SCMP dan tidak lagi mempunyai kuasa terhadap media tersebut. Apabila The Malaysian Insight dilancarkan tahun lepas , Kuok melihat ini sebagai satu peluang yang baik untuk menggunakan apa dalam intipatinya untuk menghidupkan kembali The Malaysian Insider untuk meneruskan kempen anti-Umno. Kuok kemudian menawarkan bantuan pembiayaan kepada The Malaysian Insight dengan syarat bahawa  Ho Kay Tat akan menjadi ketua pengarang de facto.
Kuok tahu bahawa penguasaan terhadap media adalah sangat genting tetapi tidak boleh dilihat sebagai media yang dikuasai Cina sekiranya mereka mahu memenangi hati dan minda orang Melayu dan demi untuk menentukan Tsunami Melayu di dalam pilihan raya umum akan datang. Ia harus dilihat sebagai media dikuasai Melayu dan The Malaysian Insight sesuai dan tepat memandangkan Faridah Begum K.A. Abdul Kader dan adiknya, Jahabar Sadiq, merupakan pemain utama.

Faridah Begum adalah rakan yang tepat untuk Robert Kuok yang boleh menawarkan muka Melayu termasuk perlindungan daripada tindakan jenayah oleh suami beliau

Faridah menawarkan mereka faedah yang lebih baik kerana kedudukan suaminya dalam kerajaanThe Malaysian Insight adalah apa yang orang Melayu panggil  kebal daripada sebarang tindakan undang-undang memandangkan tiada sebarang tindakan terhadap sesiapa melainkan mendapat lampu hijau daripada Peguam Negara.
Ho Kay Tat telah diarahkan untuk bercakap dengan Jahabar Sadiq, yang memerlukan anggaran RM50 juta dalam tempoh lima tahun, dan satu rundingan telah tercapaiThe Malaysian Insight akan sekarang berkhidmat untuk agenda Pakatan Harapan yang dikuasai DAP untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan UMNO. IntipatinyaThe Malaysian Insight adalah tentang agenda politik Cina menggunakan muka Melayu sebagai penyamaran.
Dengan itu maka lengkaplah Tsunami Cina. Itu berlaku pada 2008. Mereka sekarang memerlukan Tsunami Melayu sekiranya mereka mahu menjatuhkan kerajaan BN pimpinan UMNO. Dan ini masih belum berlaku lagi, di mana bermakna BN akan memenangi pilihan raya akan datang. Oleh itu ia sangat genting yang satu portal ‘milik Melayu’ dengan Cina bersembunyi dibelakang diwujudkan untuk mencetuskan  Tsunami Melayu. Dan portal tersebut ialah The Malaysian Insight.

Tsunami Cina sudah lengkap dan mereka sekarang memerlukan Tsunami Melayu untuk menjatuhkan UMNO dan mengantikannya dengan DAP

Artikel dan laporan The Malaysian Insight’s ditulis oleh Red Bean Army DAP, kadang-kadang menggunakan nama Melayu. Untuk menentukan mereka terus ‘mematuhi’ agenda DAPpemilik The Malaysian Insight dibayar RM2 juta sebulan, sudah tentu transaksi pembayaran dibuat di luar negara dengan sebab yang jelas supaya tidak mudah dikesan pihak berkuasa. Dan dengan RM2 juta sebulan untuk selama lima tahun akan datangThe Malaysian Insight adalah amat penting dan merupakan sebagai  cash-cow yang tidak seharusnya gagal.
Kuok sedang menghimpunkan semua hartawan Cina untuk menyertai ANC dan membantu DAP untuk menjatuhkan BN supaya Pakatan Harapan yang dikuasai DAP boleh mengambil alih kerajaan. Sekiranya mereka gagal untuk melakukan dalam pilihan raya umum akan datang kemudian ia mungkin tiadak akan boleh dilakukan lagi. Oleh itu ia merupakan kes sekarang atau tidak. Dan terdapat banyak Melayu dalam Pakatan Harapan yang ketandusan jatidiri, tamak haloba, gila kuasa dan mementing diri sendiri bersedia untuk menjadi Ali Baba untuk DAP sekira ganjarannya lumayan. Ini termasuk pemilik The Malaysian Insight yang sanggup menjual bangsanya sendiri kerana wang. Dan orang seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, ganjarannya termasuk menyelamatkan empayar perniagaan beliau berjumlah RM100 bilion dan dinasti politik keluarganya.

No comments:

Post a Comment