Thursday 1 February 2018

ANTISAWIT EU - PAKATAN HARAPAN AKAN DIAJAR OLEH PENGUNDI FELDA DAN FELCRA DI 92 KERUSI PARLIMEN DAN 50 KERUSI DUN.


Kita rakyat Malaysia tidak pasti sama ada rombongan Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menemui 16 orang duta Kesatuan Eropah (EU) di kediaman ketua delegasi EU ke Malaysia, Maria Castillo Fernandez di Petaling Jaya Khamis lepas ada membangkitkan isu sekatan eksport dan anti minyak sawit.

Sekiranya ada sudah tentu ia merupakan satu bentuk penjajahan yang dijemput oleh Dr. Mahathir kepada kuasa asing EU terhadap komoditi negara ini.

Setakat ini tiada laporan mengenai isu besar berkepentingan berkaitan isu tersebut.

Hanya dipaparkan di portal berita, blog dan laman sosial dalam pertemuan dua jam itu berkisar gesaan gerombolan pembangkang kepada duta-duta EU supaya memberi tekanan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melaksanakan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) secara bersih dan adil.

Apa yang tidak adilnya sistem pilihanraya di negara ini tidak dapat dipastikan di mana pakatan pembangkang sendiri meraih kemenangan di beberapa buah negeri dalam PRU-13 lalu.

Kalaupun Barisan Nasional (BN) bersikap diktator atau kuku besi, masakan BN mahu melepaskan dua negeri terkaya di Malaysia - Selangor dan Pulau Pinang - ke tangan PKR dan DAP begitu sahaja?

Sudah tentulah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan ‘dicucuk hidung’ untuk berpakat memenangkan BN dengan mengatur segala penipuan dan sabotaj dalam pilihan raya 2013 itu. Tapi ini tidak berlaku.

Malah di sebaliknya pula yang berlaku semasa PRU-13, iaitu pembangkang pula yang menipu dan mensabotaj pilihan raya dengan menyebar berita palsu tentang 40,000 pengundi hantu warga Bangladesh dan juga isu bergelap semasa pengiraan undi di mana kemudian ia didapati tidak benar serta merupakan berita palsu.

Melalui pengalaman itulah mengapa sekarang kerajaan sedang dalam proses untuk mengubal satu undang-undang untuk menangani berita palsu, yang merupakan darah daging pembangkang sejak dahulu lagi. Itulah sahaja sumbangan pembangkang terhadap rakyat dan negara ini setakat ini dan tidak ada perkara yang lain yang boleh membanggakan melaikan perkara yang menjijikan.

Bahkan, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sepanjang 10 tahun pentadbiranya boleh berbuat macam-macam perkara tanpa sebarang halangan, sehinggalah beliau sendiri akhirnya terbabit dalam kes rasuah dan kontroversi projek mega terowong dasar laut.

Kalaulah Kerajaan Pusat mahu mensabotaj Selangor yang terlepas dua penggal dari gengamannya, masakan Selangor masih lagi menikmati perutukan RM564.6 juta dana Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) untuk penyelenggaraan jalan seluruh negeri itu?

Itu belum lagi termasuk peruntukan-peruntukan lain bernilai puluhan dan jutaan juta ringgit untuk negeri di Lembah Klang itu.

Walaupun difahamkan banyak berlaku ketirisan, salah guna kuasa dan penyelewengan terhadap dana-dana tersebut, tak mengapalah kerana mereka belum tertangkap. Nanti bila tertangkap, jangan salahkan SPRM atau Kerajaan Pusat atau UMNO dan BN, itu yang lazim dilakukan oleh pembangkang apabila didapati bersalah, kerana mereka sentiasa menganggap diri mereka sebagai malaikat dan orang lain sebagai setan.

Realitinya, isu pilihan raya yang dimomokkan sebagai tidak adil di Malaysia yang telah diulang 13 kali pilihan raya sebenarnya satu isu basi yang harus dibuang ke dalam tong sampah. Ini kali ke 14 diulang, yang memperlihatkan pembangkang ketandusan modal. Ya, ketandusan modal kecemerlangan yang sepatutnya disumbangkan kepada rakyat dan negara ini, selain daripada politik kebencian dan politik sabotaj yang sedang dilakukan sekarang.

Isu besar sebenarnya yang kami bangkitkan di sini adalah mengenai Dr. Mahathir dalam pertemuan dengan duta-duta EU terbabait ‘terkedu’ dan ‘tergamam’ untuk menyuarakan bantahan terhadap kempen antisawit oleh EU.

Bukannya Dr. Mahathir bersendirian di situ. Beliau ditemani Timbalan Presiden pakatan yang juga Presiden PAN, Mat Sabu, Ketua Setiausaha Sekretariat pakatan, Datuk Saifuddin Abdullah; Pengerusi DAP, Tan Kok Wai; Naib Presiden PKR, Dr. Xavier Jayakumar dan Naib Presiden PPBM, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang juga bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Bukankah mereka ini terkenal dengan kelantangan mulut yang celupar untuk ‘membahaskan’ dengan duta-duta EU terbabit?

Isu anti minyak sawit nampaknya langsung tiada kotak fikiran Dr. Mahathir semasa berada di kediaman duta EU, Maria Castillo Fernandez. Yang beliau fikir ialah hanya  politik untuk kepentingan peribadinya dengan mengundang kuasa asing untuk mencampuri urusan pilihan raya Malaysia.

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu nampak tidak memikirkan langsung untung nasib peneroka FELDA dan FELCRA yang bergantung rezeki pendapatan pada kelapa sawit. Apa yang Dr. Mahthir mahu hanyalah undi daripada peneroka-peneroka ini, tentang kebajikan mereka harus dipersetankan.

Sedangkan EU sudah mengesahkan rancangannya mengharamkan bahan bakar biosawit yang menjadi sebahgian besar eksport Malaysia. Pengharaman ini akan bermula tahun 2021, iaitu tiga tahun sahaja lagi. Minyak sawit diakui penyumbang utama kepada ekonomi negara, masyarakat dan kemakmuran Malaysia.

Lebih 650,000 pekebun kecil bergantung kepada tanaman sawit. Jumlah ini akan mencecah 2.3 juta rakyat Malaysia sekiranya bilangan kanak-kanak daripada keluarga yang terbabit juga diambil kira.

Sebelum ini minyak sawit mendapat tempat di Eropah. Pada 2016, EU merupakan destinasi eksport yang penting bagi minyak sawit Malaysia - berjumlah 3.63 juta tan metrik yang bernilai RM 10.3 bilion - naik 4.14% berbanding RM 9.89 bilion pada tahun sebelumnya.

Bagaimanpun ‘gerhana’ melanda. Pelobi-pelobi di Eropah sengaja menjaja cerita tidak benar terhadap produk kelapa sawit. Malah kerajaan mendapat maklumat ada produk yang dipasarkan di sana digalakkan meletakkan label tanpa minyak sawit.

Tindakan diskriminasi ini hanya mengakibatkan kesan buruk terhadap industri kelapa sawit di negara ini termasuklah membabitkan 112,635 pekebun kecil di tanah rancangan FELDA, manakala FELCRA melibatkan 120,000 keluarga.

Bukan sahaja di Malaysia, jiran kita di Indonesia turut menjadi mangsa melibatkan 17.5 juta pekebun kecil.

EU menyerlahkan hipokrasi mereka dengan melakukan penjajahan ekonomi ke atas negara-negara pengeluar minyak sawit berhubung sekatan yang dicadangkan terhadap komoditi tersebut.

Langkah itu lebih kepada penjajahan berikutan ia didorong oleh alasan yang tidak berasas, susulan mereka menyedari terdapat hubungan antara kelapa sawit dan pendapatan rakyat di kawasan luar bandar.

Maka, di mana air muka dan maruah Dr. Mahathir dan pemimpin pembangkang lain yang mengenepikan kepentingan peneroka dengan tidak membangkitkan langsung isu antisawit EU dalam pertemuan pada Khamis lepas?

Sama ada Dr. Mahathir sengaja enggan membangkitkan isu kempen antisawit EU ini kerana mahu meletakkan bebanan kepada kerajaan yang diharap akan dibenci oleh peneroka, itu tidak pasti, tetapi kemungkinannya benar.

Ini lebih-lebih lagi apabila PPBM diberi sepenuh kepercayaan oleh DAP menerusi peruntukan kerusi terbanyak pembangkang iaitu 52 kerusi dengan dikatakan bakal meletakkan calon-calon yang mana sebahagian besarnya adalah kerusi-kerusi di luar bandar terutamanya di kawsan FELDA.

Tapi yang pastinya dalam PRU-14 nanti, Pakatan Harapan akan ‘diajar’ oleh pengundi FELDA dan FELCRA di sekurangnya 92 kerusi Parlimen dan kira-kira 50 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di seluruh negara, apabila mereka mensia-siakan pertemuan itu dengan tidak membangkitkan isu kempen antisawit EU yang menjejaskan pendapatan negara, terutamanya peneroka seluruh negara.






No comments:

Post a Comment