Friday 2 February 2018

PERDANA MENTERI PAKATAN HARAPAN AKAN JADI BONEKA DAP?

Kami menjangkakan bahawa sesiapa yang akan menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum akan datang hanya akan menjadi boneka DAP.
Kami berpendapat bahawa situasi itu bakal terjadi berdasarkan agihan kerusi oleh Pakatan Harapan yang diumumkan dahulu.
Pengagihan kerusi kepada tiga lagi parti komponen Pakatan Harapan iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Keadilan Rakyat(PKR) dan Parti Amanah Negara (Amanah) adalah merupakan kawasan hitam yang bagi mereka, iaitu sama ada ia kubu kuat UMNO atau PAS di mana parti-parti tersebut akan menghadapi masalah dan berkemungkinan kalah.
Akhirnya nanti DAP lah yang akan jadi parti kuasa dominan sebab sudah sedia mempunyai lebih kurang 31 kerusi yang sudah terjamin di Semenanjung. Ini tidak termasuk 56 lagi kerusi Sabah dan Sarawak. Dan jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum… sudah tentu Perdana Menteri yang dilantik yang mempunyai jumlah kerusi yang kecil akan terpaksa jadi boneka DAP dan mengikut sahaja dasar parti itu.
Pakatan Harapan dahulu telah menamakan Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri dan Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalan perdana menteri jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum ke-14.
Ia turut mengumumkan pengagihan kerusi Parlimen akan ditandingi parti komponen iaitu PPBM (52), PKR (51) Dap (35) dan Amanah (27), keseluruhannya 165 kerusi di Semenanjung Malaysia tidak termasuk Sabah dan Sarawak..
Kami juga turut menarik perhatian bahawa Dr Mahathir dilaporkan hanya akan menjadi Perdana Menteri sementara sebelum Pakatan Harapan melantik Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaik sahaja beliau dibebaskan daripada penjara.
Bayangkan jika betul, tidakkah suami isteri akan jadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri?
Ini bukan amalan biasa dan tidak pernah berlaku dalam sejarah negara kita ini. Ini bukan main-main. Kita kena pilih pemimpin yang berwibawa, yang bertaraf antarabangsa. Sebab itu tawaran Pakatan Harapan itu sama sekali tidak boleh diterima oleh rakyat.

No comments:

Post a Comment