Tuesday 31 July 2018

LIM KIT SIANG KELIHATAN HILANG ARAH MENCABAR NAJIB BERDEBAT TENTANG ISLAM DAN KLAPTOKRASI


Lim Kit Siang telah mencabar Najib Tun Razak untuk berdebat tentang kenyataan Islam beliau dan kleptokrasi. Kebanyakkan orang Melayu mempersoalkan seorang kaliber seperti Kit Siang bercakap tentang Islam. Kit Siang pertamanya perlu membuktikan dia bukan sahaja mempunyai tauliah dan kelayakan untuk bercakap tentang Islam tetapi bahawa dia juga mengamalkan Islam, bermakna dia mempercayai agama itu, sebelum dia mencabar sesiapa untuk berdebat tentang Islam.
Seorang yang tidak mempercayai Allah, Nabi Muhammad s.a.w, Al Qur’an, Sunnah dan Hadith dikategorikan sebagai yang tidak mempercayai Islam. Dalam Al Qur’an, perkataan digunakan untuk yang tidak mempercayai Islam adalah kafir. Sekiranya  Kit Siang mahu memberi pendapat atas Islam dengan itu dia harus pertamanya mengisytihar dia orang yang mempercayai agama Islam. Hanya dengan itu akan apa sahaja pendapat yang dia hasrat untuk beri tentang Islam akan diterima.
Kit Siang terus mengulang-ulang setiap hari bahawa Najib seorang kleptokrat. Ini dengan tersendiri bertentangan dengan Islam. Dalam Islam, sebarang dakwaan terhadap orang lain perlu disokong oleh bukti, sama ada bukti terang atau mempunyai saksi kepada jenayah yang berlaku crime. Sekiranya yang menuduh gagal menawarkan sebarang bukti atau saksi dengan itu ia dipanggil fitnah. Dan dalam  kes fitnah yang menuduh dan bukannya yang kena tuduh harus dihukum. Islam adalah amat jelas tentang ini.
Sekiranya Malaysia mengamalkan undang-undang Islamic Hudud maka dengan itu  Kit Siang akan didakwa di mahkamah dan membuktikan dakwaannya terhadap  Najib atau jika tidak akan dihukum. Dalam Islam, fitnah dianggap dosa teruk daripada membunuh (Qur’an ayat 2:191). Oleh itu apa yang Kit Siang katakan tentang Najib adalah amat serius sesungguhnya dan melanggar rukun Islam. (Seperti mana dalam  Bible berkata, “Thou shalt not bear false witness against thy neighbour.”)
Sebelum Kit Siang mencabar Najib untuk berdebat, pertama dia perlu menunjukkan bukti bahawa Najib ialah seorang kleptokrat. Ini merupakan perkara pertama yang diperlukan oleh Islam. Setelah Kit Siang lakukan ini barulah dia boleh membawa ke peringkat seterusnya mencabar Najib untuk berdebat atas Islam dan kleptokrasi. Tetapi ini boleh dilakukan setelah Kit Siang membuktikan dia mempercayai dan bukannya tidak mempercayai akan Islam.

No comments:

Post a Comment