Friday 20 July 2018

PENJELASAN SPRM MEMBUKTIKAN BAHAWA AGENSI ITU KORUP DARI SEGI MORAL

THE THIRD FORCE: Pihak SPRM menafikan bahawa mereka ditekan untuk menamatkan pembekuan atas akaun peribadi Dato’ Seri Najib Tun Razak (lihat berita di bawah).


Satu kenyataan dikeluarkan oleh agensi itu semalam mendedahkan bahawa akaun milik Najib di mana jumlah RM2.6 bilion dikatakan berakhir ke dalamnya telah ditutup malah sebelum permulaan penyiasatan pada July 2015.


Tetapi SPRM tidak memberitahu kita cerita yang sepenuhnya. Biasalah cerita sedikit-sedikit sahaja untuk mengelirukan rakyat agar mereka keliru dan kemudian ia akan mewujudkan politik kebencian terhadap Najib.


Apa yang mereka sepatut jelaskan ialah keseluruhan kertas siasatan yang disediakan oleh Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull pada tahun 2015.


Menurut kertas siasatan itu, agensi itu telah menjejak pergerakan RM2.6 bilion dan telah diberitahu oleh seseorang yang mewakili kerabat Raja Arab Saudi bahawa wang itu merupakan hadiah daripada kerajaan Arab Saudi.


Apakah ini bermakna, bahawa SPRM mengetahui bahawa akaun peribadi yang dimiliki oleh bekas perdana menteri tidak ada kena mengena dengan  1Malaysia Development Bhd (1MDB) atau malah juga SRC International Sdn Bhd.


Di bawah keadaan itu, tidak ada sebab yang mutlak untuk agensi itu membekukan akaun Najib atau yang dimiliki oleh cucunya yang berumur beberapa bulan dan anak perempuannya yang mengidap kanser.


Hakikatnya itu telah membuktikan bahawa agensi itu amat berazam untuk menekankan kepada rakyat untuk di wujudkan persepsi bahawa sebahagian daripada RM2.6 bilion masih belum diambil kira dan mungkin berada di tangan Najib dan keluarganya.


Pernah tak saya memberitahu anda bahawa SPRM di bawah Shukri adalah amat korup dari segi moral sebagaimana korup akan memperolehi pulangan?

 


PETALING JAYA July 18, 2018: The personal bank account of Datuk Seri Najib Tun Razak was unfrozen because it is not related to investigations into SRC International Sdn Bhd and the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal.

The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) said the account was no longer frozen because investigations on the account had finished, not because it was pressured into doing so.

“We also want to highlight that there are some other bank accounts belonging to Najib, which were involved in SRC International and 1MDB (RM2.6bil), (but) were not frozen because the accounts were closed before investigations commenced in July 2015.

“This means that the freezing of those accounts cannot be done because it was closed before investigations begun,” it said in a statement.

The MACC stressed that investigations into the RM2.6bil of funds (which had found its way into Najib’s personal, now closed, account) were still ongoing.

MACC also brushed off allegations that it generated a lot of publicity when Najib’s personal bank account was frozen recently but went silent when it was unfrozen.

“We have never issued any official statements about (Najib’s) bank account being frozen and had only confirmed that the account is no longer frozen when questions were raised by the media,” the statement read.

The 1MDB Special Task Force said on July 2 that it had frozen 408 bank accounts of individuals, political parties and NGOs involving a total of RM1.1bil on June 26 and 29.

These accounts included those of 81 individuals and 55 companies suspected to have received funds from 1MDB.

Source: The Star Online

No comments:

Post a Comment