Monday 30 July 2018

WAWANCARA TUN M DENGAN CNN BERTUJUAN UNTUK ALIH PERHATIAN KEGAGALAN KUNJUNGAN DAIM KE CHINA

Ulasan berita:

Dr Mahathir Mohamad memberitahu CNN bahawa beliau mewarisi sebuah kerajaan yang diselubungi rasuah dan pegawai yang tidak boleh dipercayai.


Sudah tentu kenyataan itu mencetuskan kekalutan di kalangan penyokong  Dato’ Seri Najib Tun Razak dan perasaan ingin tahu di kalangan pembaca ‘The Third Force


Banyak pembaca yang berasa terganggu menghubungi kami The Third Force dan meminta kami untuk mengeluarkan satu bidasan tajam terhadap beliau.


Separuh meminta kami menzahirkan bahawa sikap korup yang Mahathir katakan itu merupakan budaya yang beliau terapkan pada keseluruhan strata pentadbiran beliau dahulu dalam tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan.


Yang lain mahu saya memberitahu bahawa kerajaan yang dipimpin Mahathir sekarang adalah serupa dengan arak yang lama dituang ke dalam botol yang baru,” dengan portfolio menteri utama sekarang ini disandang oleh bekas orang UMNO dan PAS yang ditolak yang membuang kekotoran ke dalam  Pakatan Harapan.


Tetapi itu secara tepat apa yang Perdana Menteri mahu saya lakukan.


Dia mahu saya bercakap berulang-ulang atas wawan cara beliau dengan CNN untuk mengalih jauh wawan cara daripada kegagalan kunjungan Daim ke negara China.


Pada 23rd of July 2018,saya menulis (dalam warna merah):


Daim sepatutnya meterai perjanjian menyeluruh dengan Majlis Negara China (China State China) tentang projek berkaitan kuasa dan infrastrutur bernilai anggaran RM200 bilion. Urusan itu sepatutnya merupakan perkara pasti memandangkan  Dr Mahathir Mohamad sendiri bersedia untuk menjalin usaha sama dengan  China dalam explorasi minyak di hujung barat daya Laut China Selatan. Segalanya mengikut perancangan sehingga Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull muncul dalam gambaran. Pada Isnin, 18hb July 2018, Ketua SPRM itu mengumpulkan orangnya untuk mengeledah dua entiti milik negara China yang terlibat dalam tiga projek mega yang ada kaiatan dengan negara China.


Daim merasa hairan dan tergamam.


Menurut The Strait Times Singapore, yang menambah bahawa Council of Eminent Person (CEP), yang telah mengetahui apa yang berlaku sejurus sebelum pertemuan yang mengetahui apa yang berlaku sejurus sebelum Daim menemui Menteri Luar China Wang Yi, “memberitahu Beijing bahawa pengeledahan itu adalah malang.” Menurut sumber dalaman SPRM bercakap kepada The Third Force atas syarat secara tersembunyi menyatakan lebih kurang perkara yang sama tetapi menambah bahawa Wang tidak mempercayai satu patahpun perkataan daripada Daim. Menurut beliau, Menteri Luar China itu memberi amaran kepada Daim “jangan sekali merintasi garisan diplomatikdan menuduh Malaysia mengugut China. Daim yang amat marah telah memanggil  Shukri sejurus setelah perjumpaan tersebut dan melemparkan kata celaan terhadap ketua SPRM tersebut.


Perkataan yang pedih yang digunakan Daim adalah seperti berikut:

“Shukri, sekiranya anda mahu menampar muka saya, anda sepatutnya tunggu saya untuk balik ke Malaysia.”


Kemudian , pada hari Selasa, saya menambah:


Rundingan sekarang sedang berlangsung antara Yinson (milik Mokhzani Mahathir), DRB-Hicom (milik Syed Mokhtar Al-Bukhary), Melati Pertiwi (juga milik Syed Mokhtar Al-Bukhary) dan satu atau dua ahli lembaga pengarah daripada Gamuda Berhad, Avenue Assets (milik Mokhzani Mahathir) dan Sime Darby properties (dipengerusikan oleh Tan Sri Zeti Akhtar Aziz) setiap satu memberi kesan kepada pelbagai-saluran silang-pegangan yang melibatkan anak syarikat, syarikat-syarikat ini.


Susunan pertukaran saham dikatakan melibatkan projek yang berkaitan kuasa dan infrastruktur dan berlaku secara kebetulan atas keupayaan Daim Zainuddin untuk merunding semula terma yang berkaitan projek East Coast Railway Link (ECRL) dan High-Speed Railway (HSR) dengan Perdana Menteri China Li Keqiang.


Tetapi rundingan ini sejak itu telah gagal.


Kegagalan rundingan ini lah yang telah membawa kepada ‘wawan cara’ Mahathir dengan CNN.


Berita Asal:

PETALING JAYA: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad has claimed that he inherited a government riddled with corruption and untrustworthy officials.

“From outside we saw the damage, but we never expected the damage to be so extensive,” he said in an interview with CNN.

“Most of the top echelon in the Government are corrupt,” he said.

Dr Mahathir also said that he has to work with people who are suspect.

“It’s a very difficult job, if you don’t work with people you trust, you don’t know whether what you want them to do will be done or not,” he was quoted as saying.

The CNN report also touched on succession plans after Dr Mahathir steps down as premier.

Before the 14th General Election, Pakatan Harapan had announced that Dr Mahathir would be premier for two years before handing over the reins to PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“If the condition for us working together is my serving as Prime Minister for two years or three years, for me that is not important.

“I will abide by the wishes of the people,” Dr Mahathir said.

Despite the chequered history between the pair, Dr Mahathir told CNN that his personal opinion about Anwar did not matter.

“I have to trust him – whether I like it or not. I can’t be here all the time,” he said, adding that if people wanted him to serve beyond the time agreed with his coalition partners, he would.

In 1998, Dr Mahathir sacked Anwar from the Cabinet over sodomy charges which triggered the formation of PKR and the Reformasi movement.

Before GE14, Dr Mahathir formed a pact with the Pakatan Harapan coalition which included Anwar’s party to help wrest Putrajaya from Barisan Nasional.


Source: The Star Online

No comments:

Post a Comment