Saturday 21 July 2018

TIADA USUL DARI TONY PUA KEPADA PARLIMEN BERMAKNA DIA BERBOHONG TENTANG KOS LRT3, BUKANYA NAJIB

Wira Veteran: Tony Pua mendakwa di Dewan Rakyat semalam bahawa RM9 bilion  kos yang disebut oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk projek LRT3 hanya untuk pembinaan sahaja dan tidak termasuk kos dan fee berkaitan dengan pengambilan tanah.


Kenyataannya mengundang reaksi daripada Ahli Parlimen UMNO Dato’ Seri Tajuddin Abdul Rahman, yang berterusan mencabar Ahli Parlimen (MP) Damansara itu untuk memfailkan usul terhadap Najib atas kos sebenar.


Ini adalah apa yang Tajuddin beritahu Pua in the Dewan Rakyat:


Sekiranya dia (Najib) telah mengelirukan Dewan, sila failkan usul terhadap dia. Bangkitkan usul bahawa Pekan (MP) mengelirukan Dewan.”


Menurut kepada laporan (lihat berita dan pautan yang diberi seperti di bawah), Pua memberi respon dengan menyatakan bahawa dia tidak dapat melakukannya sebab kenyataan yang dibuat oleh Najib di luar Dewan.


Tetapi ini lah dia – tidak ada peruntukkan di dalam Arahan Tetap Dewan Rakyat atau Artikel 162 Perlembagaan Persekutuan yang tidak membenarkan seorang Ahli Parlimen daripada mengerakkan usul terhadap seorang Ahli Parlimen atas kenyataan walaupun kenyataan itu dibuat di luar Parlimen.


Seterusnya diikuti, bahawa sekiranya usul oleh Pua untuk kepentingan terbaik untuk rakyat, tidak ada sebab mutlak untuk dia tidak bergerak sekiranya ia memberi jalan untuk membuktikan bahawa Najib menyalah nyata Parliament sebagai Ahli Parlimen yang dilantik dengan membohongi rakyat.


Dalam hal ini dan bahawa hal ini sahaja, Pua sebenarnya boleh ‘membuktikan’ bahawa Najib di dalam penghinaan terhadap Parliamen dan boleh memohon dewan mengenakan satu bentuk tindakan tatatertib terhadap bekas Perdana Menteri itu.


Sekiranya Pua berjaya, dia akan boleh membuktikan kepada Dewan untuk selama lamanya bahawa Najib seorang pembohong yang mengelirukan rakyat.


Oleh itu anda lihat, tidak ada satu yang boleh menghalang Pua daripada menggerakan usul terhadap Najib melainkan dia sendiri berbohong tentang kos projek LRT3.

 


KUALA LUMPUR: Senior Umno lawmaker Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman says he will support a motion to cite the former Prime Minister for misleading Parliament.

Tajuddin (BN-Pasir Salak) said this when he challenged Tony Pua (PH-Damansara) to move a motion to cite Datuk Seri Najib Tun Razak for allegedly lying and misleading the Dewan Rakyat over the cost of the Light Rail Transit 3 (LRT3) project.

“I request the Speaker to ask Yang Berhormat (Pua) to move a motion that Pekan (Najib) had lied and misled Parliament.
“If he (Najib) lied, I will support it (the motion),” he said when interjecting Pua, who was debating the motion of thanks on the Royal Address in the Dewan Rakyat on Thursday (July 19).

However, he added that Najib had made the statement outside Parliament and not in the August Hall.

“If he (Najib) comes to Dewan and says that the cost is RM9bil, I will immediately move a motion to cite him,” Pua said.

Tajuddin then stood up and kept on challenging Pua, but was ordered by Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof to sit down.

Earlier, Pua said that the RM9bil cost for the LRT3 was only the construction cost which did not include additional land acquisition cost and fees.

He added that Prasarana Malaysia had admitted that the cost of the proposed LRT3 was RM31.6bil.

Following a review of the project, he said the Pakatan Harapan Government managed to reduce the proposed LRT3 project by RM16.6bil.

He said this helped save RM15bil for the Government, which would translate in lower fares for commuters in the future.

Earlier, Pua called on political parties to return the RM470mil which they had received from money misappropriated from 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

He said that political parties should return the money to the Government, as they now cannot claim ignorance as to where the money came from.


Source: The Star Online

No comments:

Post a Comment