Wednesday 8 November 2017

MAHATIR HABISKAN SISA HIDUPNYA HANYA UNTUK JADI HAMBA BEKAS MUSUHNYA


Tidak ada sesiap yang pernah menjangkakan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad akhirnya akan tunduk dan akur kepada kesemua musuh-musuh politiknya dahulu. Semasa dia masih berkuasa, nama-nama seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mat Sabu, dan ramai lagi, cukup dibenci Mahathir dan ada diantaranya, pernah dipenjarakan olehnya.


Hari ini, senarionya sudah berubah. Ketika dia mengumumkan untuk meletakkan jawatannya selaku Perdana Menteri pada 2003, ramai yang beranggapan, dia bakal menjadi rujukan dan panduan buat Perdana Menteri selepasnya. Manakan tidak, dengan pengalamannya di dalam politik, sudah pasti ianya mahu di pelajari oleh ramai orang termasuk dua orang Perdana Menteri selepasnya.
Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Dia secara tiba-tiba berubah menjadi seorang yang begitu taksubkan kuasa sehinggakan dia sanggup menjadi dalang utama untuk menjatuhkan kedudukan Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri.
Mungkin pada ketika itu, ramai yang beranggapan, tindakannya itu adalah untuk menyelamatkan kepimpinan negara. Tambahan pula pada waktu itu, Barisan Nasional dan UMNO yang pernah diketuainya berhadapan dengan prestasi yang cukup buruk sehingga kehilangan majoriti dua per tiga seperti yang selalu dimenangi oleh Barisan Nasional dan UMNO.
Nyata, tanggapan orang ramai terhadap tindak tanduknya selepas pencen dari jawatan Perdana Menteri, meleset sekali lagi. Dia melancarkan serangan terhadap Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, bekas seorang anak didiknya satu ketika dahulu hanya kerana mengutamakan kepentingan peribadinya semata-mata.
Sehinggakan, dia akhirnya sanggup menyerahkan dirinya kepada kesemua bekas musuh politiknya untuk dijadikan hamba bagi membolehkan gabungan DAP, PKR dan PAN menumbangkan kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib. Tidak cukup dengan itu, dia dan Tan Sri Muhyiddin Yasin menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang antara lain bertujuan untuk menjahanamkan UMNO.
Hari ini, kesemua langkah dan tindakannya lebih menjurus kepada membantu bekas musuh politiknya, Lim Kit Siang mencapai impian yang cukup diingininya, iaitu menjadi Perdana Menteri dan menguasai tampuk pemerintahan, impian yang dibina sejak awal penubuhan DAP pada tahun 1966.
Kita sebenarnya sudah kehilangan seorang tokoh yang pernah dijulang sebagai Negarawan hanya kerana kemaruk kuasanya.
Kita hari ini berhadapan dengan satu watak hitam yang lahir hasil daripada kehitaman hatinya sehinggakan maruahnya sebagai seorang Negarawan digadai di kaki musuh politik yang pernah dilabelnya dengan pelbagai nama.

Inilah Mahathir Bin Mohamad, seorang yang pernah menjadi Perdana Menteri namun dihujung usianya, dia lebih gembira menyaksikan perpaduan rakyat Malaysia dirosakkan dengan fahaman politik kotor yang diamanahkan kepadanya oleh DAP dan Pakatan Harapan.

No comments:

Post a Comment