Wednesday 29 November 2017

SKANDAL TANAH SUNGAI YU: AZMIN ALI TIPU RAKYAT SELANGOR




Perkara itu dapat dilihat dengan jelas sebaik terbongkarnya skandal pemberian tanah di Kampung Sungai Yu kepada 175 penerima menerusi proses yang cukup

Dasar peduli rakyat yang dilaungkan Kerajaan PKR Selangor disifatkan hanya retorik politik semata-mata apabila terdapat beberapa keputusan rasmi yang dibuat oleh pentadbiran negeri dilihat mengkhianati amanah rakyat.

meragukan.

Menteri Besar, Azmin Ali perlu bertanggungjawab kerana skandal tersebut bukan sekadar cakap-cakap kedai kopi tetapi lengkap dengan segala butiran terperinci tentang amalan kronisme kronik dan penyelewengan.

Kami dimaklumkan penduduk asal di Kampung Sungai Yu ini telah memohon untuk mendapatkan tanah sejak sekian lama. Namun hak untuk mendapatkan lot tanah itu akhirnya telah dinafikan oleh kerajaan negeri pimpinan Azmin.

Malahan, pemberian tanah itu didakwa terpalit dengan unsur-unsur penipuan, kronisme serta salah guna kuasa. Jadi, di mana sebenarnya dasar peduli rakyat yang dilaungkan oleh kerajaan PKR negeri Selangor.

Kisah kronisme dalam skandal tanah di Kampung Sungai Yu kini semakin jelas di manakah puncanya bermula apabila salah seorang daripada tiga pemimpin PKR yang didakwa membolot lot tanah dipercayai mempunyai hubungan rapat dengan Menteri Besar Azmin Ali.

Malah, pemimpin PKR Sungai Yu itu sering kali dilihat berdampingan dengan Azmin Ali dalam pelbagai program politik atau kerajaan negeri yang dirasmikan Timbalan Presiden PKR tersebut.

Perkara itu didedahkan sendiri oleh seorang penduduk Sungai Yu, yang kecewa dengan sikap membisu kerajaan PKR Selangor dalam isu penyalahgunaan kuasa dan kronisme di sebalik skandal tanah berkenaan walaupun satu demi satu bukti penyelewengan terlondeh.

Dia juga merupakan salah seorang pemimpin PKR yang terlibat dalam Jawatankuasa Pemilih yang dilantik oleh kerajaan negeri untuk memilih siapa yang layak menerima tanah itu.

Difahamkan, pemimpin PKR yang didakwa terbabit membolot empat lot tanah iaitu menggunakan nama sendiri, adik-beradik dan ayahnya.

Skandal penganugerahan tanah Sungai Yu kini panas, apabila terbongkarnya kewujudan 18 ‘individu’ misteri yang nombor kad pengenalan mereka tiada dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), turut diberikan tanah tersebut.

Selain itu, skandal tersebut juga menyerlahkan amalan kronisme kronik apabila beberapa pemimpin PKR didakwa membolot tanah yang sepatutnya diberikan kepada rakyat serta bagaimana syarat utama kelulusan sendiri dilanggar kerajaan PKR Selangor.

Dalam pada itu, menurut seorang penduduk kampung tersebut, proses pemilihan tanah tersebut sejak dari awal lagi tidak dilaksanakan dengan telus kerana bagaimana seorang pemimpin PKR yang dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Pemilih boleh memilih diri sendiri sebagai penerima tanah.

Sebenarnya, pihak yang terlibat dengan pemilihan dalam skandal ini termasuk kerajaan negeri sendiri tahu apa yang berlaku tetapi mengapa berdiam diri?

Oleh itu pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) hendaklah bertindak pro aktif terhadap isu ini, dan bukannya berlengah-lengah kerana ia merupaka negeri yang diperintah oleh kerajaan pembangkang. Lakukanlah sebagaimana yang dilakukan di negeri yang diperintah oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) tempoh hari seperti di Johor, Melaka dan Sabah di mana tanpa sebarang laporan sudah ada orang yang ditahan untuk siasatan. Ini termasuk entiti kerajaan BN seperti FELDA.


No comments:

Post a Comment