Saturday 11 November 2017

POLIS SIASAT AMBIGA KERANA ‘MENYEBABKAN KEGEMPARAN AWAM’ BERKAITAN ARTIKEL DALAM SARAWAK REPORT


Polis sedang menyiasat seorang peguam terkenal dan aktivis sosial Ambiga Sreenevasan di bawah seksyen Kanun Keseksaan yang jarang digunakan, mendakwa yang beliau telah menyebabkan kegemparan awam berkaitan dengan saman fitnah yang difailkan oleh PAS terhadap editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown.
Keputusan PDRM menyoal siasat bekas presiden Majlis Peguam yang kononnya dihormati ramai menimbulkan persoalan, terutama sekali dikalangan pembangkang, memandangkan kase tersebut bersidang di United Kingdom.
Ambiga sedang disiasat kerana didakwa memberi maklumat kepada  Rewcastle Brown terhadap pemimpin kanan PAS kononnya menerima jumlah wang yang banyak daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Rewcastle Brown telah menamakan Ambiga sebagai punca maklumatnya dalam dakwaannya yang pemimpin kanan parti Islam itu menerima wang daripada Najib.
The Malaysian Insight difahamkan yang polis mula penyiasatannya setelah laporan di buat oleh pengerusi Gerakan Akar Umbi UMNO Malaysia (GAUM) Zulkarnain Mahdar di balai polis Sri Petaling pada 01 November 2017.
Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun telah mengesahkan yang penyiasatan sedang dijalankan terhadap Ambiga.
Polis menolak dakwaan siasatan ke atas Datuk S Ambiga yang dinamakan dalam pembelaan kes saman antara editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertujuan menakut-nakutkan peguam itu.
Beliau berkata keterangan Ambiga perlu diambil kerana ada laporan polis dibuat terhadapnya dan polis sekadar menjalankan tugas.
“Terdapat laporan polis yang dibuat, jadi kita kena buka siasatan dan selepas semua kenyataan dan siasatan dibuat kami akan hantar kepada pihak berkuasa masing-masing untuk diambil tindakan susulan,” kata Fuzi pada sidang media selepas lawatan kerja ke Unit Tindakan Khas (UTK) di Cheras hari ini.”
Ambiga sedang disiasat di bawah Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen  233 Akta Suruhanjaya Kommunikasi dan Multi Media (SKMM) 1998 menyentuh kesalahan memulakan penghantaran komunikasi dengan niat untuk menganiayai orang lain.
Seksyen 505(b) untuk mereka yang membuat, menyiarkan atau mengedarkan sebarang kenyataan, kabar angin atau laporan dengan niat untuk menyebabkan, atau di mana ia memungkinkan untuk menyebabkan, ketakutan atau kegemparan awam, atau kepada sebarang bahagian masyarakat awam di mana sebarang orang mungkin akan didorong melakukan kesalahan terhadap negara atau terhadap ketenteraman awam.
Sekiranya didapati bersalah, pesalah akan menghadapi maxima dua tahun penjara, denda atau kedua-duanya sekali.
Menurut Rewcastle-Brown kenyataan pembelaan dan kenyataan tuntutan balas sepert dilapor oleh The Malaysian Insight, beliau berkata beliau telah bercakap kepada Ambiga pada July tahun lepas berkenaan Najib, 1MDB dan PAS.
"Ambiga telah memberi tahu pihak pembelaan yang punca maklumat beliau, boleh dipercayai, anggaran jumlah yang telah dibayar lebih kurang RM90 juta," kata  Rewcastle-Brown semasa mengemukakan fail di mahkamah pada 11 October 2017.
Rewcastle-Brown berkata beliau menyiarkan sebahagian daripada bualan beliau dengan Ambiga dengan niat yang baik sebagai satu kommen politik ke atas perkara kepentingan awam.
Awal minggu ini, pihak polis telah merakamkan kenyataan dari wartawan yang melaporkan kenyataan tuntutan balas Rewcastle Brown.
Pembelaan Rewcastle Brown difail berkaitan dengan saman fitnah presiden PAS president Abdul Hadi Awang terhadap beliau pada April thun ini.
Dalam saman beliau itu, Hadi menuntut yang beliau telah difitnah oleh Sarawak Report dalam satu artikel, bertajuk "As Najib denies all over 1MDB let's not forget his many other criminal connections", disiarkan pada 6hb Ogos tahun 2016 yang lepas.
Artikel berkenaan mencadangkan yang wang diberi sebagai pertukaran untuk PAS menyokong Barisan Nasional.
Dalam tuntutan balas, Rewcastle Brown berkata pihak yang menuntut telah menyediakan atau dibantu oleh dua blogger, termasuk Malaysia Today kendalian  Raja Petra Kamarudin, untuk menyediakan artikel bagi menggangu beliau.
"Gangguan yang dibuat telah menyebabakan pihak yang membela diri (Rewcastle Brown) menerima tekanan (stress) yang teruk, kebimbangan dan kesengsaraan, dimana beliau menuntut ganti rugi."
Rewcastle Brown juga memohon injunksi untuk menghalang Hadi daripada terus menganggunya.
Ambiga telah enggan memberi kommen yang dia merupakan punca maklumat kepada Rewcastle Brown, dengan memberi alasan kononnya prosiding kase itu masih sedang dibicarakan dibicarakan di mahkamah di United Kingdom.

No comments:

Post a Comment