Wednesday 7 November 2018

BAGAIMANA 1MDB MENGUNTUNGKAN PETRONAS DAN TNB SETELAH KERUGIAN MELEBIHI RM150 BILION 20 TAHUN ERA MAHATHIR

Ringkasan Artikel:

Kebanyakan rakyat Malaysia tidak tahu bahawa, sejak 1992, IPP Mahathir telah merompak TNB anggaran RM150 bilion. Hakikatnya, Kit Siang telah mendedahkan rompakan besar dalam sejarah Malaysia pada tahun 2013. Salah satu asas menubuhkan 1MDB adalah untuk mengambil alih balik IPP dan menyelamatkan TNB melebihi RM10 bilion setahun. Dalam proses yang sama  Petronas juga menyelamatkan berbilion dalam subsidi minyak. Ini adalah satu perkara yang Mahathir tidak mahu rakyat Malaysia untuk tahu, di mana mengapa beliau menyerang 1MDB pada 2015.



Artikel Utama:
Walaubagaimanapun, Najib berkata, lebih kurang enam tahun lalu, 1MDB ambil alih banyak IPP (Indipendent Power Producer) dan menjadi IPP kedua terbesar dalam negara kita ini. Ini, beliau berkata, membolehkan kerajaan memulakan tender terbuka untuk perjanjian IPP.
Najib berkata selepas 2012, kadar gas untuk dibekalkan kepada IPP telah meningkat berperingkat dan membolehkan Petronas mengurangkan kerugian yang dialami daripada subsidi gas antara RM1 bilion dan RM2 bilion setiap tahun sebelum ini daripada RM13 bilion ke  RM15 bilion setahun. (READ MORE HERE)

Kit Siang mendedahkan bahawa IPP Mahathir merupakan satu rompakan terbesar dalam sejarah Malaysia, anggaran pada nilai RM260 bilion hari ini.

Pada 11 Oktober 2013, ini adalah apa yang Lim Kit Siang kata, sebagaimana yang dilaporkan oleh  Malaysiakini:
Dalam bukunya yang diterbitkan oleh Fulbright Alumni Association of Malaysia, bekas pengerusi eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Ani Arope mendedahkan bagaimana, setelah peristiwa bergelap yang terkenal di Semenanjung Malaysia pada 1992, TNB telah dipaksa menyerahkan tanah miliknya di Paka (Terengganu) dan Pasir Gudang (Johor) kepada pihak ketiga untuk didirikan loji janakuasa.

TNB telah dirompak satu anggaran RM150 bilion melebhi 20 tahun.

Ini memulakan era pengeluar kuasa bebas (IPP) dan yang pertama ialah YTL Power Generation Sdn Bhd.
Ini diikuti oleh beberapa IPP pembunuh yang lain – Powertek Bhd, Genting Sanyan Power Sdn Bhd, Segeri Energy Ventures Sdn Bhd, Malakoff Bhd, Tanjung plc, EPE Power Sabah Energy Corp, Alpha Intercount’l Bhd, Sutera Bhd, Cergas Unggul Sdn Bhd dan Ekran Corp.
Walaupun Ani telah merasa bahawa perjanjian pembelian kuasa dengan YTL untuk tempoh 21 tahun dari 1994 ke 2015 – adalah terlalu bermurah hati”, dia telah dipaksa untuk menandatangan urusan tersebut, di mana ia telah disedikan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU).
Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad adalah orang yang “merancang” kebangkitan IPP untuk kroni-kroninya.

Ani Arope mendedahkan bahawa IPP Mahathir telah menipu dan Malaysia telah dirompak berbilion setiap tahun untuk melebihi 20 tahun.

Tidak terdapat sebarang rundingan; dengan mutlak tiada. Disebalik rundingan terus dengan IPP, TNB duduk berunding dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU). Dan kami telah ditekan, dihina dan direndah-rendahkan setiap kali ke sana (EPU).
Selepas itu, tim kami amat kecewa. Unit Perancang Ekonomi hanya memberi kami kata dua dan menyuruh kami bersetuju. Saya kata tiada jalan yang saya akan bersetuju,” dedah Ani dalam memoir beliau yang telah diedarkan tidak lama dahulu.
Ani, yang di bawah banyak tekanan untuk menandatangan perjanjian, merasa urusan tersebut salah dari segi moral dan berat sebelah merugikan banyak pihak terutama rakyat..
Sekiranya ia mengikut undang-undang dan tidak adil, saya tidak akan lakukan. Sekiranya ia adil dan tidak mengikut undang-undang, saya juga tidak akan melakukannya. Ia harus mengikut undang-undang dan adil,” beliau berkata(READ MORE HERE)
Tenaga Nasional Berhad’s key financials 2012-2017




No comments:

Post a Comment