Sunday 5 August 2018

MAHATHIR MEMPERBODOHKAN PRESIDEN JOKOWI UNTUK PERMOHONAN PENAHANAN DAN EXTRADISI DATUK JAMAL

Ringkasan berita:


Bagaimana pun, Mahathir telah memperbodohkan Jokowi dan sekarang yang  Jamal telah kembali ke Malaysia, dia telah tidak disabitkan dalam isu 1MDB atau sebarang pertuduhan melibatkan 1MDB. Memecahkan botol arak dan didenda  RM400 adalah perkara terlalu kecil untuk Perdana Menteri dan Presiden dua negara untuk bincang. Kos perjalanan Mahathir ke Indonesian sahaja sudah melebihi denda RM400 yang Jamal bayar.



KPN meminta rakan sejawatnya polis Indonesian untuk menahan Jamal dan extradisi beliau balik ke Malaysia tetapi polis Indonesians tak layan

DAP menafikan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah boneka mereka. Tetapi dalam kes ketua bahagian Umno Sungai Besar, Jamal Mohd Yunos, DAP tidak berhenti-henti mendesak agar beliau perlu ditahan dan dibawa balik ke Malaysia. Dan  Mahathir mematuhinya.
Pada permulaan KPN, Mohamad Fuzi Harun, menghubungi rakan sejawatnya di Indonesia untuk memohon bantuan mereka dalam menahan Jamal dan extradisi dia balik ke Malaysia. Polis Indonesian bertanya KPN apakah jenayah yang Jamal telah lakukan dan mereka diberitahu tentang memecahkan botol arak di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, protes, mengacau di tempat awam dan sebagainya. Hukuman untuk ini akan hanya denda beberapa ratus ringgit sahaja.
Pihak polis Indonesian tidak fikir jenayah ini cukup serius untuk membolehkan satu tindakan extradisi balik ke Malaysia. Apa pun, protes dan demonstrasi dibenarkan di Indonesia dan memecah botol arak adalah bukan aktiviti pengganas. Di Aceh, mereka akan pecah botol arak pada bila-bila masa di hari memprotes festival arak. Oleh itu apakah jenayah yang telah dilakukan?
Apabila polis Indonesian tidak layan permohonan dari polis Malaysia untuk menahan dan extradisi Jamal, Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin kemudian menghubungi mereka. Tetapi keputusannya adalah sama. Tak layan. Protes, demonstrasi dan memecah botol arak adalah bukan di atas senarai jenayah berbahaya polis Indonesia.

Mahathir menemui Jokowi di Istana Bogor pada 29hb Jun 2018 dan memohon Presiden Indonesian membantu dalam menahan dan extradisi  Jamal

Pada 29hb Jun 2018, Mahathir menemui dengan Presiden Indonesian Joko Widodo yang dikenali  Jokowi dan meminta bantuan beliau untuk menahan dan extradisi Jamal. Mahathir beritahu Jokowi bahawa Jamal dikehendaki tentang pengelibatan beliau dalam isu 1 MDB dan adalah amat penting yang Jamal perlu dihantar balik ke  Malaysia supaya kes 1MDB dapat diselesaikan. Tanpa Jamal kes 1MDB tidak dapat diselesaikan dan Najib Tun Razak tidak boleh disabitkan kesalahannya dan dipenjarakan. Tetapi setelah Jamal berada di tanah air, Najib masih lagi belum dipenjarakan?
Hakikatnya , itu lah apa yang telah dilaporkan oleh media Indonesian  — yang Jamal dikehendaki tentang kes 1MDB. Sebabkan itulah yang Jokowi bersetuju untuk menahan Jamal dan hantar beliau balik ke Malaysia

Kes Jamal tidak ada kena mengena dengan 1MDB

Bagaimana pun, Jamal hanya didenda RM400 apabila beliau mengaku bersalah jenayah memecah botol arak. Tetapi ketika itu Mahathir beritahu Jokowi bahawa Jamal dikehendaki kerana terlibat dalam isu 1MDB. Ketika itulah apabila Jokowi menyedari Mahathir telah membohonginya. Jamal bukan dikehendaki sebab 1MDB. Ia hanya kerana memecahkan botol arak.
Tetapi mengapa Perdana Menteri secara peribadi memberitahu Presiden untuk menahan seorang dikehendaki kerana memecahkan botol arak, jenayah yang menarik denda RM400 sahaja? Mahathir disebaliknya sepatut berbincang tentang isu Palestine, pengganas antarabangsa, kesan kepada Malaysia dan Indonesia ke atas pertikaian China-AS, dan sebagainya?

Jamal telah dilayan seperti pengganas antarabangsa tetapi akhirnya telah hanya didenda RM400 kerana pecah botol arak
Isunya adalah DAP yang mahu Jamal dihukum. Oleh itu, Mahathir hanyalah memberi pertolongan kepada DAP. DAP bimbang bahawa sekiranya Jamal dibenarkan terus berada di Indonesia dia mungkin memulakan satu gerakan anti-Pakatan yang kuat.. Dan ini akan mewujudkan satu berbahaya kepada  Pakatan Harapan.
Ini berlaku 20 tahun yang lalu dalam tahun 1998. Pada ketika itu Ezam Mohd Nor dan banyak penyokong Anwar Ibrahim melarikan diri ke Indonesia dan tinggal di sana selama enam bulan di mana mereka melancarkan gerakan Reformasi. Sepuluh tahun kemudian,dalam tahun 2008, Barisan Nasional menghadapi cabaran pertama yang serius dan 20 tahun kemudian, dalam tahun 2018, gabungan pemerintahan gugur.
Sekiranya Jamal dibenarkan terus berada di Indonesia perkara yang sama  akan berlaku dan kali ini tidak akan mengambil sepuluh tahun atau 20 tahun. Menjelang PRU-15, Pakatan Harapan akan mendeita, terutama sekali sebab perbuatan mereka sendiri kerana tidak menunaikan janji-janji pilihan raya

.Bagaimana pun, Mahathir telah memperbodohkan Jokowi dan sekarang yang  Jamal telah kembali ke Malaysia, dia telah tidak disabitkan dalam isu 1MDB atau sebarang pertuduhan melibatkan 1MDB. Memecahkan botol arak dan didenda  RM400 adalah perkara terlalu kecil untuk Perdana Menteri dan Presiden dua negara untuk bincang. Kos perjalanan Mahathir ke Indonesian sahaja sudah melebihi denda RM400 yang Jamal bayar.






No comments:

Post a Comment