Saturday 4 August 2018

TUN M, ADALAH SALAH ANDA MEMPENGERUSIKAN KHAZANAH NASIONAL, ANDA TELAH MEMUNGKIRI MANIFESTO PH, DENGAN ITU RAKYAT TAK PERCAYA ANDA, TITIK NOKTAH.

Ulasan berita:


Dr Mahathir Moahamd bertanya sekiranya salah dia mempengerusikan  Khazanah.


Menurutnya, dia bukan CEO syarikat dan tidak akan menerima RM7 juta bayaran gaji.


Tetapi dia lupa beritahu anda ini:


1. Dengan mengandaikan peranan pengerusi, dia akan mempengerusi semua mesyuarat lembaga dan membuat keputusan setiap mesyuarat.


2. Diikuti dengan, bahawa dia akan dapat perbincangan terus dan mempengaruhi keputusan dalam cara yang sesuai kepada kehendak dia.


3. Dia akan juga mengambil peranan mengetuai dalam menentukan komposisi dan struktur lembaga syarikat bagi menentukan yang semua orang sependapat dengan dia.


4. Tidak ada kesalahan dengan lembaga Khazanah sebelum perletakan jawatan beramai-ramai semua ahlinya.


5. Hakikatnya, bekas Pengarah Urusan Director Azman Mokhtar dapat meningkatkan nilai bersih syarikat kepada RM75.1 bilion dalam kurang daripada sedekad.


6. Tetapi, Mahathir menuduh lembaga “doing all kinds of funny things” tanpa sekali pun memberitahu kita apakah perkara yang dimaksudkan itu.

7. Malah sekiranya niat dia untuk memperbaharui syarikat itu, dia harus patuh kepada manifesto pilihan raya Pakatan, di mana, daripada banyak perkara, memerlukan bahawa tidak ada jawatan politik kepada syarikat kaitan-kerajaan (GLC).


8. Mahathir adalah Perdana Menteri Malaysia. Dato’ Seri Azmin Ali, disebaliknya, adalah Menteri Hal Ehwal Ekonomi


9. Oleh itu dengan mutlaknya tidak ada persoalan bahawa jawatan Khazanah dahulu bermotif politik dan bercanggah dengan terma yang dikaitkan dengan manifesto pilihan raya Pakatan.


11. Sebagaimana sekarang, Mahathir mungkin sudah menyalah gunakan kuasa sebagai pengerusi baru Khazanah dengan tidak menarikl balik anugerah projek RM11.6 juta oleh Telekom Malaysia kepada Opcom Holdings Bhd (OPCOM).


12. Telekom adalah anak syarikat Khazanah, sementara Opcom dimiliki oleh dua orang anak Mahathir dan dikawal oleh salah seorang daripada mereka.


13. Kengganan dia menarik balik projek itu menzahirkan kerisauan yang dia sendiri mempunyai peranan dalam anugerah itu dan mungkin akhirnya berkesudahan mendapat faedah daripadanya.


Tetapi, dia mempunyai hati untuk mempersoalkan sekiranya adakah salah untuk dia memperngerusikan Khazanah.


Rujukan Berita:

KUALA LUMPUR: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today played down criticisms of him being the chairman of sovereign wealth fund Khazanah Nasional, saying he is not carrying out the duties of a chief executive.

“What is wrong with me just chairing? I’m not the CEO. I’m not going to be on a RM7 million pay,” Dr Mahathir told reporters in Parliament.

His appointment, along with the appointment of Economic Affairs Minister Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, was criticised for going against Pakatan Harapan’s pledge to allow state-owned firms to be run by professionals, and not politicians.

Dr Mahathir said he is chairing Khazanah as he is trying to change the direction of the fund to focus on certain issues.

“We want to keep it in the right direction. There are certain issues, which I know, because I started Khazanah,” he added.

Previously, Azmin said that despite the appointments of Dr Mahathir and himself, Khazanah would still be run by professionals.

He said that the politicians on the board are only there to represent the government’s economic agenda.



No comments:

Post a Comment