Wednesday 29 August 2018

SIKAP KONFRANTASI: CHINA BERI AMARAN KEPADA MAHATHIR.


(Today Online) – Malaysia tidak seharusnya membuat kenyataan yang boleh membuat rakyat China marah atau menghantui mereka sekiranya serius mahu menjalin hubungan perdagangan dan pelaburan dua hala yang kukuh, kata media tabloid harian milik kerajaan China Global Times pada hari Rabu (Ogos 29).
Dalam satu rencana pengarang, media tabloid dimiliki oleh sebuah kumpulan akhbar terbesar China menyatakan bahawa kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini tentang Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP) telah menyentuh perasaan rakyat China dan telah membentuk sentimen negatif terhadap Malaysia.
Dr Mahathir telah mendakwa taman perindustrian, yang telah didirikan pada tahun  2012, telah diasingkan dengan dinding daripada penduduk tempatan, dan menyifatkan bahawa syarikat China di dalamnya tidak beroperasi di dalam mematuhi undang-undang dan peraturan tempatan.
Kenyataan beliau, di mana telah memberi isyarat bahawa projek yang disokong China mencabar kedaulatan Malaysia, adalah salahdan bercanggah dengan pendiriannya mengalukan pelaburan China di Malaysia, kata lidah pengarang tersebut.
The Global Times menyatakan bahawa pelabur China tidak mempunyai niat langsung untuk menghakis kedaulatan Malaysia”
“The MCKIP telah ditubuhkan oleh promosi bersama oleh dua kerajaan. Adalah mustahil pihak berkuasa China untuk menguatkuasa sebarang undang-undang di sana. Keseluruhan taman perindustrian dilindungi oleh undang-undang Malaysia dan fungsinya juga di bawah undang-undang Malaysia.”
Mereka menambah bahawa sekiranya MCKIP didapati janggal dengan kepentingan penduduk tempatan, Putrajaya harus menyelesaikannya melalui koordinasi , “disebalik membandingkannya kepada isu kedaulatan, di mana mungkin akan memburukkan lagi keadaan kepada pertikaian”.
“Malaysia perlu diingatkan bahawa banyak perkataan daripada Kuala Lumpur boleh disebarkan ke China melalui internet, menyebabkan pelbagai reaksi di kalangan masyarakat awam di China,” kata mereka.
Perlu diambil perhatian bahawa sentimen awam memainkan peranan yang penting dalam memperkukuhkan kerjasama di antara dua negara.
Bagaimana masyarakat awam China melihat kerjasama China-Malaysia tidak bermakna ia tidak berkaitan dengan kepentingan Malaysia.
Apabila kenyataan sedemikian didengar oleh rakyat China, akan menyakitkan hati mereka.
Mereka sudah tentu akan membuat pelabur China merasa bimbang tentang pendapat awam rakyat Malaysia, dan sama ada keadaan sedemikian akan menjejaskan pelaburan dalam negara.”
Mantan Perdana Menteri Najib Razak telah membuat ia sebagai satu keutamaan untuk menjalin hubungan dengan China, sementara  Dr Mahathir kelihatan sebagai kurang bertolak ansur. Perdana Menteri sekarang telah berkata bahawa banyak projek dengan China tidak mendatangkan pulangan kewangan yang banyak untuk  Malaysia.
Dr Mahathir telah mengarahkan beberapa projek infrastruktur dan kuasa yang disokong China untuk dibatalkan, termasuk East Coast Rail Line (ECRL).
Sementara itu, pada Ithnin lepas Dr Mahathir berkata bahawa Malaysia tidak akan membenarkan orang asing untuk membeli unit kediaman di Forest City, satu pembangunan bersama oleh pemaju dari China, Country Garden Pacificview dan kerajaan negeri Johor.
Bakal pembeli, kebanyakan mereka dari China, sekarang dipercayai menimbang semula pilihan mereka.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Minister Zuraida Kamaruddin pada hari Selasa dengan tegas dan berkata tentang kommen Dr Mahathir atas pengharaman warga asing daripada membeli hartanah di Forest City masih belum dimuktamadkan lagi.
Beliau menambah bahawa satu jawtankuasa akan dibentuk untuk mengkaji dan pertimbang semula apa sahaja terma yang telah dipersetujui dahuluuntuk projek  the Forest City .
Pejabat Perdana Menteri juga telah mengeluarkan satu kenyataan pada hari yang sama memberi tahu bahawa Malaysia telah mengenakan beberapa syarat ke atas warga asing terhadap pembelian hartanah.
Pembelian hartanah bagaimanapun, tidak menjamin secara automatik pemastautin tetap negara ini Dalam mengalukan pelaburan asing di Malaysia, kerajaan mengulang semula bahawa mereka mengalukan pelaburan terus asing yang menyumbang kepada pemindahan teknologi, memberi peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan dan mendirikan industri,” tambah jurucakap berkenaan.


No comments:

Post a Comment