Thursday 23 August 2018

RAKAYAT HARUS MEMAHAMI APA ITU DOJ DAN ISU YANG DIKAITKAN DENGAN 1MDB

Undang-undang DOJ atau undang-undang Department Of Justice Amerika Syarikat (AS) merupakan satu undang-undang yang khusus dilaksanakan di mahkamah AS dan tidak terpakai di negara kita Malaysia.

Menurut undang-undang tersebut, DOJ AS dibenarkan memfailkan prosiding ‘Perlucutan Hak Awam’ (Civil Forfeiture) terhadap sebarang syarikat atau individu yang disyaki - yang belum disabitkan kesalahan - atas jenayah atau aktiviti yang menyalahi undang-undang yang hanya berasaskan aduan (complain) sahaja yang menggambarkan salah laku yang berlaku . Ia hanya terpakai di AS sahaja.

Tetapi setelah tiga tahun aduan dibuat tentang kononya berlakunya penyelewengan dana 1MDB oleh dua orang suruhan Mahathir, iaitu Matthias Chang dan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, namun tiada sebarang siasatan telah dilakukan oleh pihak berkuasa siasatan AS seperti FBI, mahu pun sebarang keputusan oleh mahkamah Pusat Daerah California atas aduan yang difailkan oleh DOJ itu.

Apa yang berlaku setakat ini, hanyalah perbicaran dan hukuman yang dijatuhkan oleh media sahaja terutama dari Sarawak Report dan Wall Street Journal (WSJ) terhadap 1MDB dan individu-individu yang kononnya terlibat. Hakikatnya keseluruhan kes ini masih tergantung tanpa sebarang keputusan.

Isu ini juga merupakan salah satu isu yang menyebabkan UMNO/BN tersungkur pada PRU 14 yang lepas. Ia masih lagi digunakan oleh kerajaan yang baru iaitu kerajaan Pakatan Harapan untuk mengalihkan perhatian rakyat terhadap kegagalan mereka mengotakan janji manisfasto PRU-14. Contohnya, isu penyitaan kapal mewah Equanimity mempunyai kaitan dengan DOJ. Penyitaan kerajaan Malaysia yang tidak mengikut undang-undang itu telah mengalih perhatian rakyat daripada kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menunaikan janji-janji manifesto PRU-14.

Untuk rakyat memahami isu DOJ ini eloklah kami mengimbas kembli urutan bagaimana isu ini dicipta oleh Mahathir. Keseluruhanny ia dilihat sebagai satu sinario konspirasi terancang untuk memburukkan 1MDB bagi menjatuhkan Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak. Ia didalangi oleh Mahathir sendiri.


Tindakan dan Perancangan Mahathir

Tiga tahun yang lalu, berbalik kepada Mac 2015, Malaysia Today mendedahkan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad dan Kempen Anti Najib (ANC) telah mensasarkan untuk menjatuhkan Perdana Menteri ketika itu Najib Tun Razak dalam tempoh tiga atau empat bulan, bermakna hingga Jun atau Julai  2015.

Tarikh disasarkan untuk menjatuhkan Najib ialah 29hb Julai 2015 semasa mesyuarat Kabinet di mana Timbalan Perdana Menteri ketika itu Tan Sri Muhyiddin Yassin akan beritahu Najib untuk meletakkan jawatan dan menyerahkan kuasa atau menghadapi risiko ditahan dan seterusnya dipenjarakan. Bagaimanapun, dua hari sebelum 29hb Julai 2015, orang-orang Najib telah melancarkan satu coup de grĂ¢ce atau ‘mempertahankan kuasa’ yang keseluruhannya memusnahkan coup d’eta atau rampasan kuasa Mahathir dan ANC nya.
Mahathir cuba dua kali lagi dalam tahun yang sama: undi tak percaya di Dewan Rakyat pada Oktober 2015 dan undi tak percaya semasa Perhimpunan Agung UMNO pada Disember 2015. Kedua-duanya gagal dengan menyedihkan dan Mahathir telah merayakan Tahun Baharu dengan perasaan tertindas dan perasaan kecewa keseluruhannya.
Anda mungkin telah fikir pada titik itu Mahathir mungkin telah sedar dia telah kalah dalam permainan itu (sebab, sebagaimana di A.S., ‘tiga kali pukulan dan anda akan terkeluar’). Mahathir, bagaimanpun, enggan untuk menyerah kalah dan selepas cuti hari Krismas beliau memanggil satu mesyuarat strategi.

Syed Akbar dan Kadir Jasin mengendali kempen media dan internet Mahathir

Mesyuarat strategi itu telah dihadiri oleh mereka yang Mahathir suka seperti Tun Daim Zainuddin, Sanusi Junid, Kadir Jasin, Matthias Chang, Syed Akbar Ali, Khairuddin Abu Hassan, Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir, Shafie Apdal, termasuk rakan kroni bilionair beliau, proksi, penama dan pemegang amanah, berbangsa Melayu, Cina dan India tetapi kebanyakkannya Cina — separuh anda mungkin boleh syaki siapa mereka.
Dalam mesyuarat tersebut diputuskan bahawa kempen media perlu digiatkan dikedua-dua peringkat iaitu tempatan dan antarabangsa dan blogger termasuk wartawan peru dibeli. Rakan dikedudukan tertinggi dan mereka yang di puncak kuasa di A.S., U.K. dan Australia perlu disogok dengan derma murah hati politik dan pembiayaan pilihan raya.
Satu tabung-perang berjumlah RM5 bilion telah dipersetujui dan kosnya akan dikongsi bersama dan dibiayai oleh sepuluh hartawan, Mahathir sendiri dan Daim di kalangan sepuluh itu — dan dengan RM5 bilion boleh membeli banyak kawandalam  media dan kerajaan asing.

Matthias dan Khairuddin telah dihantar menjelajah dunia untuk membuat aduan tentang 1MDB di beberapa negara

Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan diberi tanggungjawab menjelajah seluruh dunia untuk menemui kerajaan asing dan beberapa pihak berkuasa untuk membuat aduan dan laporan tentang ‘kecurian’ wang 1MDB sementara Kadir Jasin dan Syed Akbar Ali mengendalikan urusan bahagian media dan blogg. Daim akan mengendalikan ‘derma’ kepada pihak asing.
Mereka bermain kotor apabila mampu menembusi Jabatan Keadilan AS, atau DOJ, melalui Kempen Clinton. Di A.S., rasuah politik, atau dikenali sebagail yuran melobi, yang tidak salah dari segi undang-undang mereka dan Mahathir memperuntukkan AS$5.01 juta, atau bersamaan dengan RM20 juta, untuk Kempen Clinton — terutama sekali ini untuk menetukan agar DOJ A.S. mengadakan tiga sidang media dan kenyataan media tetang 1MDB.
Adalah penting untuk mereka membentuk persepsi bahawa A.S. sedang menyiasat dan mengambil tindakan untuk mendapat semula kononnya wang 1MDB yang ‘dicuri’ itu. Sekiranya berita itu datang daripada A.S., khususnya daripada DOJ A.S.,membuat hanya sedikit orang akan meraguinya dan banyak orang akan mempercayainya..
Pada 20hb Julai 2016, DOJ A.S. mengadakan sidang media pertama daripada tiga sidang media yang dijanjikan dan isu kenyataan media yang disiarkan bertajuk,”A.S. Bertindak Untuk Mengembalikan Lebih Daripada $1 Bilion Diperolehi Daripada Rasuah Melibatkan Dana Kedaulatan Kekayaan Malaysia”.
Pada 15hb Jun 2017, sidang media kedua telah diadakan dengan kenyataan media bertajuk,”A.S. Bertindak Untuk Mengembalikan Anggaran AS$540 Juta Yang Diperolehi Daripada Rasuah Melibatkan Dana Kedaulatan Kekayaan Malaysia”. .
Sidang media ketiga (dengan penyiaran kenyataan media) sepatutnya diadakan sekitar Mac -April 2018, sebelum PRU-14 dijangkakan sekitar April-Mei 2018.Tetapi malangnya ia tidak berlaku kerana pertukaran pucuk pimpinan AS daripada Presiden Obama ke Presiden Trump. Ini juga melibatkan pertkaran Peguam Negara dahulu yang mengetuai DOJ iaitu .Loretta Lynch yang biasanya membuat sidang media.

Daim menyalurkan AS$5.01 juta kepada Kempen Clinton untuk tujuan membeli pengaruh untuk bantuan DOJ.

Malangnya, oleh kerana  perubahan dalam kepimpina DOJ A.S., sidang media yang ke tiga dan kenyataan media yang telah dirancang sekitar tempoh ini tidak lagi boleh diadakan. Oleh itu, ketika itu, mereka telah mendapatkan Bloomberg menyiarkan satu laporan berita yang dicipta yang menyatakan, antara lain:
Penerbit filem bertajuk “Wolf of Wall Street” bersetuju untuk membayar AS$60 juta untuk selesaikan tuntutan pembiayaan filem tersebut dengan wang yang diseleweng daripada satu dana pelaburan negara Malaysia. Penyelesaian anatara DOJ AS dan  Red Granite Pictures Inc., yang diasaskan oleh anak tiri Perdana Menteri Malaysia  Najib Razak, juga meliputi rampasan hak AS terhadap hak penerbit dan kepentingan di dalam dua penerbitannya, “Daddy’s Home” dan “Dumb and Dumber To.” 
Aduan yang menyasarkan filem yang diterbitkan pada 2013, yang diarahkan oleh  Martin Scorsese, adalah dari kalangan dua dozen tindakan undang-undang rampasan hak yang difailkan AS terhadap AS$1.7 bilion aset yang didakwa menggunakan wang yang dicuri that were allegedly acquired with mon daripada  1Malaysia Development Bhd. Aset termasuk rumah di Beverly Hills, California, kondominium mewah di New York, barang kemas dan lukisan. Jabatan Keadilan cuba mendapatkan keuntungan, royalti dan pengedaran prosiding mereka yang berhutang dengan Red Granite Pictures. Filem yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio memperolehi AS$392 juta dalam jualan tiket seluruh dunia, menurut laman web Box Office Mojo. 
Riza Aziz, anak tiri Najib, adalah rakan kepada Low Taek Jho, juga dikenali sebagai  Jho Low, seorang hartawan Malaysia yang didakwa oleh AS mendalangi rancangan untuk mencuri AS$4.5 bilion daripada dana Malaysia berbalik pada tahun 2009. Daripada dakwaan wang yang dicuri, sejumlah AS$1.7 billion kononnya telah dikesan kepada aset di A.S.dan U.K. Kebanyakkan daripada kes rampasan hak awam telah dibekukan, sementara Jabatan Keadilan sedang meneruskan satu siasatan jenayah.
Pada asasnya, ‘berita ini telah diulang semula sejak 2015 tetapi yang pentingnya ia ada menyebut, 1MDB, Jho Low, Najib Razak, anak tiri Najib Riza Aziz, dan DOJ A.S. Semua itulah yang Mahathir mahu untuk Rakyat Malaysia baca.
Apa yang kebanyakkan rakyat Malaysia mungkin tidak sedar bahagian yang menyatakan, “Kebanyakkan kes rampasan hak awam telah dibekukan sementara oleh Jabatan Keadilan kerana sedang meneruskan siasatan jenayah” dan bahawa DOJ sedang bertindak berdasarkan aduan (dalam kes ini daripada Matthias Chung and Khairuddin Abu Hassan).

Setelah tiga tahun sehingga sekarang DOJ masih lagi gagal mengemukakan sebarang  bukti yang konkrit, melainkan hanya media yang menjatuhkan hukuman

Dalam kata mudah, selama tiga tahun hingga sekarang, mereka masih lagi  ‘menyiasatdan tidak menemui sebarang bukti. Dan mereka tidak ada sebarang bukti sebab buktinya tidak wujud. Hakikatnya, 1MDB tidak hilang sebarang wang dan sekiranya benar bahawa wang dicuri, ia bukan dicuri daripada 1MDB.
Ini serupa dengan kes pembunuhan President Kennedy. Untuk 55 tahun mereka masih tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku, atau tentang apa sebenarnya berlaku terhadap Marilyn Monroe . Tetapi mereka perlu mengekalkan mitos bahawa wang  1MDB dicuri dan bahawa Najib dan/atau orang yang rapat dengannya mencuri wang tersebut. Dan itulah apa yang telah diceritakan oleh Bloomberg ketika itu — dan juga sebagaimana dua sidang media dan kenyataan media oleh DOJ A.S. pada Julai  2016 dan Jun 2017.

Dan itu telah menjadi ‘peluru mas’ Mahathir menjatuhkan UMNO and Barisan Nasional dan digantikan dengan DAP dan Pakatan Harapan pada PRU-14 yang lalu. Mahathir bukan sahaja cemburu dengan Najib tetapi juga dengan anak tiri Najib, Riza Aziz. Mahathir tidak boleh terima kenyataan bahawa kejayaan Riza Aziz tidak memerlukan bantuan kerajaan  — seperti anak-anaknya Mukhriz, Mokhzani dan Mirzan.

Mahathir cemburu bahawa anaknya perlu bantuan kerajaan untuk jadi kaya sementara Riza Aziz melakukannya sendiri

Itulah mengapa Mahathir terus mengatakan Riza Aziz curi wang 1MDB apabila malah DOJ sendiri tidak pernah mengatakan sedemikian.
Mahathir malah lebih kecewa apabila Rafidah Aziz mendedahkan bahawa beliau telah memintanya untuk memberi saham syarikat awam dan AP untuk anak-anaknya.  Sekarang seluruh dunia tahu bahawa anak-anak beliau membuat berjuta-juta ringgit melalui bantuan kerajaan dan, yang paling penting dari semua, ini berlaku semasa beliau masih lagi menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri Ke empat (walaupun beliau terus menyatakan anaknya menjadi jutawan setelah beliau bersara daripada jawatan Perdana Menteri).
Banyak yang diperkatakan Mahathir bahawa anaknya tidak mendapat bantuan kerajaan untuk menjadi kaya, tetapi bukti yang ada menunjukkan disebaliknya. Dan sekiranya anda berkata anak tiri Najib menjadi kaya dengan usahanya sendiri, jantung Mahathir akan bergetar dan beliau perlu dikejarkan ke IJN untuk mendapat rawatan..

‘Perlucutan Hak Awam’ yang tidak mengikut undang-undang
Di dalam kemelut yang berkait dengan kapal mewah Equanimity, kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Mahathir bertindak membuta tuli dan tidak mengendahkan undang-undang. Tiada satu bukti pun yang mengatakan bahawa pembelian Kapal Equanimity menggunakan duit dari 1MDB. Walaupun kes ini belum menerima sebarang bukti mahupun laporan rasmi tetapi Kerajaan Pakatan Harapan terus membuat kesimpulan bahawa Equanimity dibeli menggunakan hasil duit dari 1MDB.
Apa yang dilakukan oleh Pakatan seolah-olah menjatuhkan hukum sebelum bermulanya siasatan. Dimana mengikut prosuder yang betul di sisi undang-undang. Pada setiap pertuduhan bukti perlu ada dan juga perlu dikemukan. Malangnya, pada kemelut ini bukan sahaja bukti yang tiada malah siasatan rasmi masih belum dijalankan sehingga kini.
Menurut undang-undang ‘Perlucutan Hak Awam’ (Civil Forfeiture) terhadap kapal mewah Equanimity yang hanya terpakai di AS dan telah dikuatkuasakan oleh DOJ. Pemilik kapal tersebut belum lagi disabitkan kesalahan dan ia hanya berasaskan aduan atas syak wasangka yang telah menggambarkan jenayah telah berlaku .

Apapun undang-undang tersebut di atas hanya terpakai di AS sahaja dan tidak di negara ini. Walaupun ia melibatkan syarikat Malaysia 1MDB, tetapi jenayah itu sendiri berlaku di AS serta aduan juga telah dibuat di negara itu. Oleh itu Malaysia tidak ada locus standi untuk menguatkuasakan undang-undang tersebut melainkan atas arahan DOJ sebagaimana dilakukan oleh kerajaan Indonesia.

Mahkamah Indonesian mengeluarkan perintah pada 17 April, 2018 bahawa kapal mewah itu dikembalikan kepada Equanimity (Cayman) Ltd. – pemilik yang sah – tidak menyerahkan kepada orang lain. Berikutan perintah itu Polis Nasional Indonesia (INP) mengakui ia sebagai “tanggungjawab perundangan…INP harus mematuhi perintah Mahkamah Daerah Jakarta Selatan dengan serta merta mengembalikan  Equanimity kepada pemiliknya,” dan degan itu, “menurut fakta yang didedahkan dalam pendengaran mahkamah, boleh dirumuskan melalui pendengaran mahkamah, ia diputuskan bahawa pemilik sebenar Equanimity mengikut undang-undangialah  Equanimity (Cayman) Ltd. dan tiada kaitan antara kapal mewah  Equanimity dengan 1Malaysian Development Berhad (1 MDB).”
Kerajaan Malaysia tidak indah semua ini dan mengambil alih aset itu dalam melanggar terus keputusan mahkamah Indonesia yang sedia ada dan arahan mahkamah AS. Ini rupanya sebab mengapa lebih sedozen polis Indonesia dan pegawai Malaysia menaiki kapal tersebut  tanpa notis awal dan memaksa kapal itu terus belayar ke Malaysia. Mungkin, sekiranya mereka telah berkerjasama dengan DOJ A.S. atau berniat untuk mematuhi salah satu daripada perintah mahkamah   berkenaan dalam memberi kesan,, ini mungkin tidak menjadi keperluan bagi mereka.
Banyak punca dalam media utama telah melaporkan bahawa Perdana Menteri Malaysia telah campur tangan secara peribadi dengan Presiden Indonesia melalui panggilan talipon secara peribadi, dengan itu telah menyuntik politik ke dalam prosiding undang-undang bagi dua negara yang berdaulat itu .  
Menurut kerajaan Malaysia kapal mewah Equanimity itu akan dilelong dengan alasan kononnya pemilik kapal itu sudah dikenal pasti dan ia dibeli dengan menggunakan wang 1MDB.
Apapun kita terpakasa tunggu hingga tiba masanya untuk mengetahui atas fakta apakah yang kerajaan Malaysia boleh melelong kapal mewah itu dan implikasinya.


A.S. menafikan peranannya  pemindahan Equaniminity kepada Malaysia

Jabatan Keadilan A.S mengulangi sekali lagi bahawa mereka tidak terlibat terhadap kapal mewah milik Low Taek Jho’s bernilai AS$250 juta dipindahkan ke Malaysia daripada Indonesia sebagaimana hartawan itu telah bersumpah tidak akan memajukan sebarang bidangkuasa perundangan sebab kesalahan beliau telah ditentukan terlebih dahulu sebelum sebarang siasatan dilakukan.
Pendakwa raya pusat A.S berkata peranan mereka hanyalah menasihati anak kapal “Equanimity” untuk mematuhi arahan kerajaan Indonesia, yang mempunyai kedua-dua hak kuasa fisikal dan penjagaan berdasrkan perundangan terhadap kapal mewah berukuran 300 kaki itu yang telah difailkan di mahkamah Los Angeles pada hari Jumaat.
Dengan itu adalah jelas kenyataan kerajaan Malaysia bahawa kapal mewah itu disita setelah berbincang dengan kerajaan Indonesia dan DOJ merupakan satu pembohongan bukan sahaja kepada rakyat Malaysia malah masyarakat dunia.

Percanggahan kenyataan DOJ dan Kerajaan Malaysia
Kenyataan DOJ dilihat bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa kenyataan rasmi oleh pegawai kerajaan Malaysia termasuk kenyataan bercanggah yang dibuat oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, Peguam Negara Tommy Thomas, dan de facto Menteri Undang-undang  Liew Vui Keong, yang beliau telah memberitahu Dewan Rakyat bahawa pihak A.S telah bersetuju memindahkan kapal mewah itu daripada Indonesia kepada Malaysia.
Ia juga dilihat disokong oleh tuntutan yang dibuat oleh peguam Equanimity Ltd bahawa Malaysia dan Indonesia telah mengingkari kuasa oleh beberapa mahkamah, seperti Mahkamah Daerah Jakarta Selatan dan termasuk Mahkamah Daerah California Pusat.
Dr Mahathir yakin bahawa kapal mewah Equainmity dimiliki oleh Jho Low dan telah dibeli dengan wang yang dicuri daripada 1MDB. Seterusnya menambah bahawa kononnya dia ada dokumen dan melayakkan kapal mewah itu dilelong untuk mendaptkan kembali wang 1MDB.
Tetapi menurut salah seorang peguam yang mewakili 1MDB dan Kerajaan Malaysia, bernama Jeremy M. Joseph bahawa ia akan menggambil masa sehingga sembilan bulan untuk mengenal pasti pemilik asal kapal yang bernilai RM 1 bilion tersebut.
Menurut seorang lagi peguam yang mewakili 1MDB bernama S. Sitpah berkata bahawa tempoh masa untuk kapal itu berlabuh di Terminal Bousted Cruise Centre, Pelabuhan Kelang, tidak dapat dipastikan kerana perkara itu bergantung kepada siasatan dan mungkin memakan masa.
Dengan ini, adalah jelas Dr Mahathir seorang pembohong kononnya mempunyai dokumen pemilik kapal itu. Jikalau mempunyai dokumen sudah tentu peguam yang mewakili 1MDB tidak perlu menunggu sembilan bulan untuk mengenal pasti pemilik kapal itu. Akhir sekali di atas siasatan siapa dan di atas keputusan mahkamah mana yang Mahathir yakin bahawa kapal itu dibeli daripada wang 1MDB?
Kesimpulannya, Apakah DOJ?
DOJ adalah satu ‘konspirasi fitnah terancang’ di cipta oleh Dr Mahathir untuk memburuk-burukan 1MDB dan seterusnya menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak UMNO dan Barisan Nasional(BN) pada PRU-14.
Setelah berjaya menjatuhkan Najib, UMNO dan BN pada PRU-14, kerajaan Pakatan Harapan yang terbentuk menggunakan DOJ (contoh: isu kapal mewah Equanimisty)  untuk mengalih perhatian rakayat terhadap kegagalan menunaikan akujanji atau manifesto PRU-14. DOJ juga digunakan untuk mengalih perhatian rakyat tentang ‘Kakistocracy‘ (tidak mampu memerintah) dan ‘kelintongkrasi’ (pembohongan) kabinet Pakatan Harapan.
Dalil mengapa DOJ dikatakan ‘satu konspirasi fitnah terancang’ ialah, setelah tiga tahun ia diwar-warkan oleh media yang berkepentingan sepaerti Sarawak Report, Wall Street Journal, Bloomberg dan media pro Pakatan Harapan tempatan, namun bukan sahaja tiada bukti malah tiada sebarang siasatan telah dilakukan terhadap aduan yang telah dibuat oleh Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan kepada DOJ.



No comments:

Post a Comment