Thursday 30 August 2018

MAHATHIR SEORANG YANG TERDESAK DAN HAIWAN POLITIK YANG TIDAK BERHATI-HATI, SEORANG YANG BANKRAP IDEA

Tunku Abdul Aziz
Adalah menjadi jelas dalam masa yang singkat perubahan dasar ekonomi Mahathir yang tidak menentu menggantikan persekitaran yang mesra-perniagaan dan kestabilan yang teratur yang merupakan masa depan untuk berniaga di negara di bawah BN, Malaysia kelihatan dengan tidak dapat diubah lagi telah menuju ke arah kemusnahan diri sendiri.
Keadaan sudah tentu tidak boleh dibantu oleh balas dendam yang tidak waras dan sikap ke anak-anakan oleh kepimpinannya. Mahathir ialah seorang yang terdesak dan haiwan politik yang tidak berhati-hati, seorang yang bangkrap idea untuk membawa negara ini ke hadapan dan menyertai negara maju berpendapatan tinggi selaras yang telah dimulakan melalui perdagangan dan diplomasi ekonomik Najib. Model Mahathir berhubung dengan China telah mengubah rupa tanah yang subur untuk faedah perniagaan yang saling menjadikan usaha sama berfaedah kepada perniagaan yang merugikan Malaysia.
Menyediakan negara atas potensi ke arah sengketa yang dashyat dengan China mungkin akan memuaskan ego besar beliau, tetapi adakah Mahathir benar-benar kisah nasib rakyat negara perdagangan kita ini? Kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang telah mengenakan tekanan kepada negara-negara untuk menjauhi China, akan merasa berterima kasih kepada gelagat Mahathir tetapi apakah beliau fikir jika menjauhi AS itu akan menjadi faedah kepada rakyat Malaysia tanpa menjual roh kita kepada jelmaan hantu, iaitu AS hari ini?
Mahathir, anda telah menjadi musuh kepada negara ini dalam pemikiran satu hala untuk mengejar satu pemikiran yang menghantui agenda peribadi anda dengan alasan kebencian dan balas dendam. Sebagai rakan karib anda, George Soros, yang pada satu ketika merupakan musuh ketat anda dan ‘punching bag’ yang satu ketika  pernah dikatakan dalam satu mesyuarat di Hong Kong, bahawa anda telah menjadi libaliti kepada negara anda sendiri. Hanya kecaman ke atas diri anda itu sahaja yang relevan. Anda, dalam satu perkataan, adalah IRRELEVANT.

No comments:

Post a Comment