Monday 29 May 2017

MAHATHIR MEYEBABKAN LEBIH BANYAK KEROSAKKAN KEPADA PAKATAN HARAPAN DARIPADA BARISAN NASIONAL.

Ringkasan artikel:

Najib tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan pilihan raya akan datang memandangkan beliau masih ada satu tahun untuk melihat kemusnahan-sendiri Pakatan Harapan. Lagi lama Mahathir terlibat dalam Pakatan Harapan lagi banyak kerosakan beliau akan lakukan. Kehadiran Mahathir dalam Pakatan Harapan merupakan satu aset kepada Barisan Nasional. Mahathir sedang menyebabakan banyak kerosakan pada Pakatan Harapan daripada Barisan Nasional pernah lakukan. Ia ibarat melepasakan lembu jantan ke dalam kedai Cina.

Menurut Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, terdapat tiga sebab mengapa Pakatan Harapan harus menamakan Perdana Menteri menunggu mereka.
1. Ia akan merupakan isyarat bahawa Pakatan Harapan ialah kerajaan menunggu.
2. Ia akan merupakan penghapusan mitos.
3. It akan membuat perbandingan ‘X lawan Y’ yang menyebelahi Pakatan Harapan.

Syed Saddiq berkata orang sedang bertanya sekira bukan Kit Siang kemudian siapa?
Pada asasnya, apa yang Syed Saddiq kata ialah apa yang Malaysia Today katakan selama lebih beberapa bulan yang lepas. DAP dijangkakan memenangi majoriti daripada kerusi. Oleh itu, sekiranya Pakatan Harapan memenangi, katakan, 125 kerusi parliamen dalam pilihan raya akan datang, ia akan disebabkan DAP memenangi  55 kerusi sementara ahli lain Pakatan Harapan memenangi 70 kerusi. Sekiranya tidak Pakatan Harapan tidak akan boleh memenangi125 kerusi di Parlimen.
Sekarang, sekiranya DAP menanag 55 kerusi itu akan bermakna PKR menang 35 kerusi sementara PAN dan Pribumi menanag lagi 35 kerusi gabungan (katakan 25 dan 10 kerusi masing-masing). Sekiranya, bagaimanapun, DAP menang hanya 40 kerusi, PKR 30, PAN 15 dan Pribumi 5, jumlahnya hanya 90 kerusi dan itu bermakna Barisan Nasional (dengan 132 kerusi) dan bukan Pakatan Harapan (dengan 90 kerusi) akan membentuk kerajaan persekutuan yang baru.Anda tidak perlu jadi penganalisis politik untuk memahami ini. Semua ini menggunakan matematik yang mudah. Terdapat 222 kerusi dalam parlimen. Satu majoriti mudah ialah 112 kerusi. Satu majoriti selamat ialah 125 kerusi untuk menentukan bahawa kerajaan anda tidak jatuh beberapa hari setelah dibentuk.
Oleh itu, sekiranya anda memerlukan 125 kerusi, melainkan anda boleh menyapu bersih 35 kerusi di Sabah dan daripada 57 kerusi parlimen di Sabah, DAP harus menang 55 kerusi, PKR harus menang 35kerusi, dan PAN-Pribumi lagi 35 kerusi . Dan itu bermakna masa depan Pakatan Harapan bergantung kepada DAP, yang mana bergantung kepada 90% undi kaum Cina. Jika tidak Pakatan Harapan akan kekal sebagai pembangkang pada jangka panjang akan datang.
Dan inilah mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad tidak bersetuju menamakan Perdana Menteri-dalam-menunggu sekarang. Sekiranya  Pakatan Harapan tidak menang pilihan raya umum akan datang oleh itu menamakan Perdana Menteri-dalam-menunggu merupakan satu perkara akademik atau, seperti beliau pernah kataka, sebagai syok sendiri. Mahathir kata Pakatan Harapan harus menanag pilihan raya umum dahulu dan kemudian baru boleh bercakap tentang siapa yang harus jadi   Perdana Menteri selepas itu.

Oleh itu siapa dia Perdana Menteri-dalam-menunggu Pakatan Harapan yang sebenar?
Bagaimanapun, sebagaimana Syed Saddiq kata, not naming the Prime Minister-in-waiting now gives the impression that if Pakatan Harapan wins the next general election then Lim Kit Siang is going to be the Prime Minister. And since DAP must win 55 of the 115-125 seats for Pakatan Harapan to be able to win the next general election, DAP will be the one to determine who shall be the Prime Minister (like what happened in Perak in 2008 when DAP won the most number of seats in the State Assembly and decided that Nizar Jamaluddin shall be the Menteri Besar).
Dengan itu, apa yang Syed Saddiq katakan (menamakan Perdana Menteri-dalam-menunggu sekarang) merehatkan perkara ini dan akan menamatkan spekulasi. Sekira tidak, sebagaimana  Syed Saddiq kata, orang akan kata Perdana Menteri-dalam-menunggu ialah sama ada Lim Kit Siang atau seorang boneka DAP.
Satu masalah lagi yang ditimbulkan oleh Syed Saddiq ialah memandangkan matlamat pilihan raya akan datang ialah untuk menolak Perdana Menteri Najib Tun Razak, oleh itu Pakatan Harapan harus menawarkan alternatif atau perbandingan kepada Najib. Sekira tidak pengundi akan bertanya : selepas menolak Najib dan digantikan dengan siapa pula?
Sekarang, semetara apa yang Syed Saddiq katakan boleh diterima akal (di mana mengapa beliau merupakan pendebat Asia yang terbaik dan beliau telah memenanagi  United Asia Debate Championship pada Mei  2015), membiarkan perkara tentang Perdana Menteri-dalam-menunggu Pakatan Harapan secara terbuka adalah lebih selamat daripada menamakan mereka dan dengan itu menutup pintu untuk perbincangan selanjutnya.

Telah menunjukkan satu kepalsuan terhadap perpaduan, sebenarnya pertelagahan amat ganas sedang berlaku disebaliknya.
Setelah Kit Siang bersetuju menamakan Perdana Menteri-dalam-menunggu beliau tidak akan berpatah balik. Pakatan Harapan akan melampaui titik yang tidak akan kembali. Dan Kit Siang akan punyai pilihan beliau untuk satu rancangan patah balik dan melakukan pusingan U sekiranya perkara tidak menjadi sebagaimana mereka rancang. Seterusnya,dengan menamakan Perdana Menteri-dalam-menunggu akan mencetuskan perang saudara dalam Pakatan Harapan dan akan menjuruskan kepada perpecahan.
Kit Siang harus menamakan dirinya sebagai Perdana Menteri-dalam-menunggu (di mana bermakna beliau akan kehilangan undi Melayu) atau beliau menamakan nama Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Mukhriz Mahathir, Mat Sabu, Azmin Ali, Zaid Ibrahim atau sesaorang sebegitu.
Semua nama-nama itu (termasuk nama Kit Siang’s sekali) menaggung bebanan yang amat berat .Tidak ada nama yang boleh di terima, katakan ,70% daripada pengundi. Dan anda memerlukan sesaorang yang boleh diterima oleh lebih daripada setengah jumlah pengudi. Dan tidak ada orang berkenaan dalam senarai sembilan nama itu.  Jika ada mungkin calon yang ke sepuluh yang mana melebihi daripada setengah atau 70% daripadanya boleh diterima pengundi.

Memandangkan pilihan raya umum akan datang ialah tentang Najib, siapakah dia Pakan Harapan alternatif kepada Najib?
Adalah hampir biasa dalam sebuah negara bahawa Perdana Menteri atau Presiden mempunyai kurang daripada 50% kadar meluluskan. Oleh itu, cubaan mendapatkan seorang yang mempunyai lebih daripada 50% atau 70% kadar meluluskan adalah amat sukar.
Pakatan Harapan harus menjadikan pilihan raya umum akan datang tentang dasar. Mereka harus mempunyai kertas kedudukan pengumuman atas beberapa isu panas supaya pengundi akan tahu apa mereka akan dapat dengan mengundi Pakatan Harapan.
Disebaliknya, mereka jadikan pilihan raya umum akan datang sebagai kempen anti-Najib. Dan disini wujudnya masalah, sebagaimana yang Syed Saddiq ingatkan. Memandangkan ini tentang Najib oleh itu mereka harus tunjuk alternatif kepada Najib. Dan Pakatan Rakyat tidak mempunyai alternatif kepada Najib. Dan ini lah dia apa yang mendukacitakan Syed Saddiq.
Najib, disebaliknya, sedang dalam keadaan selesa. Pada peringkat permainan sekarang ,Najib tidak perlu buat apa-apa atau membuktikan apa-apa. Bola sedang berada di gelangang Pakatan Harapan.Sekarang adalah tanggungjawab Pakatan Harapan sekarang untuk membuktikan bahawa Perdana Menteri-dalam-menunggu adalah jauh lebih baik daripada Najib. Tetapi malangnya mereka gagal untuk membuktikannya.
Najib tidak perlu tergopoh gapah untuk mengadakan pilihan raya umum memandangkan beliau masih ada satu tahun lagi untuk melihat kemusnahan-sendiri Pakatan Harapan. Lagi lama Mahathir ‘memimpin’ Pakatan Harapan lagi banyak kerosakan disebabakan oleh beliau. Wujudnya Mahathir dalam Pakatan Harapan adalah satu aset kepada Barisan Nasional. Mahathir telah menyebabkan lebih banyak kerosakan kepada Pakatan Harapan daripada yang dilakukan Barisan Nasional. Ia ibarat melepaskan lembu jantan ke dalam kedai Cina.



Setiap kali Mahathir membuka mulutnya Pakatan Harapan akan kehilangan undi. Contohnya, Mahathir baharu sahaja menghina ‘orang gemuk dan lebih kurang 18% rakyat Malaysia obesiti sementara 30% adalah berat lebih. Oleh itu ini akan menyebabakan Pakatan Harapan hilang banyak undi. Mereka hanya memerlukan 5% undi untuk menang atau kalah dalam pilihan raya umum akan datang. Dengan itu 18-30% akan mencederakan Pakatan Harapan dengan lebih buruk.
Isu sekarang tidak lagi tentang sama ada Barisan Nasional akan menang pilihan raya umum akan datang. Isu sekrang ialah tentang sama ada Barisan Nasional akan memenangi semula majoriti dua-pertiga di Parlimen. Untuk  Barisan Nasional memenangi majoriti dua-pertiga perlu memenangi 148 kerusi. Untuk Pakatan Harapan menafikan Barisan Nasional majoriti dua-pertiga di parlimen mereka harus memenangi tidak kurang daripada 75 kerusi. Dan di peringkat ini Pakatan Harapan mungkin terdesak untuk memenangi walaupun 70 kerusi melainkan pengundi dimaklumkan tentang siapa dia Perdana Menteri-dalam-menunggu dan Mahathir berhenti menembak kakinya sendiri.


No comments:

Post a Comment