Tuesday 16 May 2017

SIAPA DIA GUAN ENG, HENDAK MENGAJAR SULTAN SELANGOR BAGAIMAN NAK MEMERINTAH.

Ringkasan Artikel:

DYMM Sultan Selangor telah memerintah pertama sebagi Raja Muda, kemudian sebagai Pemangku Sultan, dan sekarang sebagai Sultan melebihi setengah abad sejak 1960. Oleh itu DYMM tahu tugas baginda dan boleh memetik (quote) serta menghafal Perlembagaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan dengan lancar.
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng lupa atas kedudukannya. Beliau harus ingat kedudukan beliau dalam kehidupan dan tidak terbawa-bawa dengan kedudukannya  sebagai Ketua Menteri negeri yang didominasi kaum Cina. Satu sebab beliau menjadi Ketua Menteri, dan Pulau Pinang sebagai negeri Cina,ialah kerana Kerajaan Persekutuan tidak berhasarat mengembalikan semula Pulau Pinang kepada Kedah. Jika tidak Pulau Pinang tidak akan jadi negeri Cina dan tidak mempunyai Ketua Menteri Cina. Ia akan mempunyai Menteri Besar Melayu yang berpusat di Alor Star. 
Selangor berada di bawah DYMM Sultan of Selangor. Oleh itu siapa dia Guan Eng untuk membuat keputusan sama ada tiga EXCO PAS harus kekal atau dipecat ? Itu merupakan hak DYMM Sultan Selangor untuk memutuskanya, bukanya Ketua Menteri Cina itu yang memutuskan sama ada tiga EXCO PAS itu harus dipecat, kononnya atas persetujan Menteri Besar Azmin Ali. Yang anihnya bagaimana Guan Eng bersetuju dengan perkara yang tidak dinyatakan oleh Azmin sendiri?
Guan Eng dan ayahnya telah berbohong tentang banyak perkara yang lepas, terutama pembelian yang sebenarnya ganjaran dan rasuah tidak kisah bagaiaman anda harus melabelkanya.  Dan, serupa dengan Anwar Ibrahim didapati bersalah tiga kali atas rasuah, Guan Eng mengatakan beliau tidak bersalah dan beliau hanya merupakan mangsa konspirasi politik.
Pakatan Rakyat mencabar Sultan tiga tahun lepas dan kalah.
Tibalah masanya bagi orang-orang DAP diingatkan bahawa neger-negeri - selain daripada Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak - terletak di bawah Raja-Raja Melayu. Semua Raja-Raja Melayu berpendidikan tinggi dan  mereka tahu tugas mereka. DYMM Sultan Selangor telah memerintah pertama sebagai Raja Muda, kemudian sebagai Pemangku Sultan, dan sekarang sebagai Sultan untuk melebihi setengah abad sejak 1960. Oleh itu DYMM tahu tugasnya dan baginda  boleh memetik dan  menghafal (quote) Perlembagaan Negeri Selangor dan Perlembagaan Persekutuan dengan lancar.
Berbalik semula bila Pakatan Rakyat ingin memecat Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim menggantikan beliau dengan Anwar Ibrahim, dan kemudian dengan Dr Wan Azizah Wan Ismail, mereka cuba mengajar Sultan kuasa dan authoriti dalam Raja Berperlembagaan. Mereka beritahu Sultan bahawa ahli politik membuat keputusan tentang apa yang berlaku dan Sultan akan mengambil perintah daripada ahli politik. Malahan mereka menggunakan kononya ‘pakar perlembagaan’ untuk mengajar Sultan bagaimana untuk membaca dan memahami perlembagaan. Disebaliknya,  Sultan telah mengajar mereka dengan melantik Azmin Ali sebagai Menteri Besar, pilihan PAS dan yang mana PKR and DAP tidak boleh terima. Akhirnya Sultan telah beri mereka pengajaran yang klasik di muka mereka. Kesannya ‘Langkah Kajang’ gagal serta memakan diri dan tidah memenuhi hasrat yang mereka mahu.
Azmin kowtows kepada Sultan dan bukan disebaliknya yang Guan Eng fikir.
Azmin memberitahu DYMM Sultan bahawa tiga EXCO PAS  tidak berubah dan akan jadi status quo sehingga pilihan raya akan datang. Dan itulah perkataan terakhir terhadap perkara ini. Sekiranya Azmin mahu ketiga-tiga EXCO PAS itu meletakkan jawatan bahawa ia akan berlaku sekiranya Azmin juga rela meletakkan jawatan bersama-sama ketiga-tiga EXCO PAS itu. Sekiranya tidak perkara ini tidak akan berlaku..
Oleh itu, Guan Eng, tutup mulut anda. Selangor di bawah Raja Melayu. Dan Raja Melayu, bukan seorang Ketua Menteri Cina daripada negeri lain, membuat keputusan tentang apa yang berlaku di Selangor. Sekarang dapatkan seorang untuk menterjemahkan artikel ini ke Bahasa Mandarin agar ia tidak hilang inti pati tentang apa artikel ini ingin katakan..
Oh !!, dan sekiranya Red Bean Army cyber-troopers DAP ingin menyerang kami dan memanggil kami perkauman, seperti biasasilakan. Kami hanya ingin menyatakan apa yang berjuta-juta Bangsa Melayu rasakan dan dalam pilihan raya akan datang pada 2018 Bangsa Malays akan ajar Pakatan Harapan pimpinan DAP satu pengajarana yang anda tidak boleh lupakan sehingga mati. Oleh itu bersedialah untuk menghadapinya dengan kekuatan yang anda ada.
*****************************************
Azmin tidak minta excos PAS untuk letak jawatan, kata pembantu MB.
(FMT) – Seorang pembantu Kepada Menteri Besar Selangor Azmin Ali telah menafikan laporan bahawa beliau telah meminta tiga ADUN PAS dalam EXCO kerajaan negeri meletakkan jawatan. 
Setiausaha politik beliau Mat Suhaimi Shafie di lporan media bahawa Azmin, yang merupakan Timbalan Presiden PKR , telah mengarahkan ketiga-tiga meletakkan jawatan adalah tidak tepat dan merupakan satu “putarbelit”..
Sejauh yang saya tahu ia tidak pernah berlaku”, Suhami memberi tahu FMT hari ini.

No comments:

Post a Comment