Tuesday 11 September 2018

ANWAR MANUPULASI SHAFEE ABDULLAH UNTUK MEMENUHI CITA-CITANYA

Anwar mungkin dengan sengaja mengumumkan satu afidavit yang ditandatangan oleh pegawai khas Tommy Thomas untuk memaksa Shafee Abdullah kepada mendedahkan ke atas Mahathir.


Menurut hipotesis ini, bakal presiden PKR (secara rasmi) sebenarnya mungkin cuba untuk memusnahkan Mahathir – bukan Najib – dengan mendapatkan  Shafee Abdullah untuk mengaku peranan beliau (Mahathir’s) dalam membentuk perancanganrayuannya keatas kes liwat II dahulu.


Satu lagi kemungkinan bahawa Anwar mahu memusnahkan Najib dengan memusnahkan kredibiliti Shafee.


Cubaab sedang dibuat seperti kita kata untuk mempelawa masuk Dato’ Seri Gopal Sri Ram sebagai pendakwa utama dalam prosiding rasuah, salah guna kuasa dan pemindahan wang haram Najib.


Ada yang mengatakan bahawa tim pendakwa merancang untuk mempelawa masuk Gopal yang membimbangkan kerana beliau setaraf kepada Shafee Abdullah dan oleh itu mereka mahu seorang yang lemah untuk mewakili Najib sebagai peguam bela.



Peguam veteran lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah telah mengeluarkan satu kenyataan media kelmarin mendedahkan tentang kemungkinan konspirasi dikalangan Jabatan Peguam Negara (AGC) untuk menganiaya beliau  Dalam satu seri pendedahan yang mengejutkan  yang mungkin ada kaitan ke atas penyabitan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam kes liwat yang lepas, Shafee tidak kisah tentang kemungkinan cubaan sabotaj prosiding rasuah yang berkait bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak. Peguam veteran itu telah menuding jari kepada pegawai khas Tommy Thomas sebagai individu yang cuba menganiaya beliau.

Siapakah pegawai khas yang dimaksudkan oleh Shafee itu?


Shafee telah merujuk kepada Siti Rahayu binti Mohd Mumazaini, seorang peguam yang berpengkalan di Kuala Lumpur yang menyertai profession guaman pada 18hb Julai 2009. Siti sebelum itu berkerja dengan firma guaman Tommy di Jalan Ara, Bangsar, bersama dengan Sitpah A/P Selvaratnam, seorang peguam yang sebelum ini Tommy lantik untuk menasihat beliau dan Kamarnya ke atas perkara bidang kuasa yang berkaitan dengan penyitaan kapal mewah Equanimity.

Tunggu. Apakah Sitpah mempunyai kaitan dengan ini?


Baiklah, ia merupakan secara kebetulan bahawa Siti seorang yang telah mengesahkan satu afidavit mendedahkan perkara berkaitan RM9.5 juta yang didakwa Najib telah bayar Shafee sebagai ganjaran untuk mendakwa Anwar semasa kes rayuan Liwat II. Perkaranya ialah, Siti merupakan ahli Shipping and Admiralty Law Committee yang dipengerusikan Sitpah daripada 2015 hingga baru-baru ini. Tommy dilihat melangkaui jawatankuasa apabila melantik Sitpah sebagai majlis beliau.

Tetapi bagaimana ini relevan dengan dakwaan Shafee Abdullah?


Ia berlaku seperti ini (dan mengambil masa untuk membaca ini):

Pada 9hb Ogos 2018, Tommy berbohong apabila mendakwa bahawa Jabatannya kekurangan unit Pakar Perkapalan dengan kemahiran dan pakar dalam perkapalan dan undang-undang korporat untuk mengendalikan penyitaan kapal mewah.  Bagaimanapun, satu pemeriksaan oleh kami mendedahkan bahawa Jabatan Peguam Negara sesungguhnya mempunyai satu International Affairs Division (IAD) dengan bertahun-tahun pengalaman dalam perkapalan dan undang-undang korporat. Apakah ini bermakna, ialah bahawa bukan sahaja Tommy berbohong, beliau boleh secara mudah menggunakan kepakaran daripada IAD dan tidak perlu melantik Sitpah untuk menasihati beliau yang merupakan satu pembziran wang pembayar cukai dan salah guna kuasa untuk kepentingan pribadi.

Tetapi beliau telah melakukan tanpa sebarang tindakan undang-undang dikenakan terhadap beliau.

Adalah tidak masuk akal bahawa beliau telah melantik seorang sebelum ini merupakan seorang yang beliau bayar gaji (pekerja firmanya sendiri) 

Maka, pada 24hb Ogos 2018, the Malaysian Admiralty Court telah meluluskan permohonan Kerajaan Malaysia, 1MDB dan dua anak syarikatnya untuk menjual kapal mewah Equanimity berikutan prosiding di kamar di hadapan Hakim Khadijah Idris. Seperti dimaklumkan bahawa beliau melantik Sitpah sebagai peguamnya, ia merupakan satu perkara yang sudah pasti bahawa dia memerlukan nasihat beliau tentang perkara undang-undang berkaitan pemilik kapal mewah berkenaan. Itu serta merta membangkitkan kepada gandaan unsur yang memusnahkan.

Pertamanya, keputusannya untuk melantik seorang yang pernah (dan mungkin masih lagi) dibayar gaji melemahkan kuasa dan authoriti yang dianugerah ke atas IAD. Untuk lain, pernyataan beliau bahawa kapal mewah telah dibeli oleh Jho Low melalui transaksi rumit dan berlapis ialah jelas kepercayaan beliau yang prejudis berkaitan dengan perkara itu. Ini, disertai oleh penglibatan Kerajaan Malaysia dan 1MDB dalam prosiding berkaitan dengan penyitaan kapal mewah dan peranan Tommy sebagai penasihat undang-undang Kerajaan Malaysia, menjurus ke arah pemikiran bahawa Mahkamah Admiralty mungkin secara sengaja telah dikelirukan pada beberapa aras ke dalam anggapan bahawa kapal mewah itu dibeli menggunakan wang yang Low curi daripada 1MDB.


Maka, tiba-tiba, orang ini dikenali sebagai Siti menjelma tidak tahu daripada mana dan mengesahkan satu afidavit mendedahkan perkara berkaitan dengan RM9.5 juta. Sebagaimana biasa, sudah terdapat cukup bukti untuk mencadangkan bahawa  Tommy amat prejudis terhadap 1MDB dan berazam untuk melibatkan Low satu atau lain cara. Sekarang kita ada lain peguam yang pernah berkerja dengan firma guaman beliau membayangkan bahawa Shafee telah disogok untuk menganiaya Anwar.

Beritahu kami, adakah Shafee bukan peguam utama Najib dalam perbicaraan rasuahnya? Adakah tidak benar bahawa kerajaan Pakatan Harapan sekarang membenci terhadap bekas Perdana Menteri Malaysia yang ada kaiatan dengan  1MDB dan Equanimity? Adakah ia hanya secara kebetulan bahawa orang yang cuba untuk memburuk-burukkan Shafee yang merupakan pegawai khas beliau di Pejabat Peguam Negara yang juga seorang pernah menjadi pekerjanya dan merupakan seorang yang mahir sebagaimana Sitpah dalam bidang undang-undang perkapalan dan admiralty?

Bolehkah anda lihat bagaimana semuanya di bentuk untuk memusnahkan Najib?

Adakah Anwar terlibat?


Kami tidak boleh beritahu sudah tentu.

Terdapat dua kemungkinan:

1. Anwar mungkin sengaja mengumumkan afidavit yang ditandatangan Siti untuk memaksa Shafee kepada mendedahkan ke atas Mahathir. Menurut kepada hipotesis ini, bakal presiden PKR (secara rasmi) mungkin sebenarnya cuba untuk memusnahkan Mahathir – bukan Najib – dengan mendapatkan Shafee untuk mengaku peranan beliau (Mahathir’s) dalam membentuk perancangandalam rayuan ke liwat II dahulu.

READ: Shafee: It was Dr Mahathir who insisted that I be appointed as special prosecutor for Sodomy Appeal

2. Anwar mahu memusnahkan Najib dengan memusnahkan kebolepercayaan atau kredibiliti Shafee. Percubaan sedang dibuat sekarang untuk mempelawa Dato’ Seri Gopal Sri Ram masuk sebagai pendakwa utama dalam prosiding rasuah Najib. Diperkatakan bahawa tim yang merancang untuk mempelawa Gopal telah wujud kebimbangan bahawa beliau sama taraf kepada Shafee dan mahu seorang peguambela yang lemah untuk membela Najib.

Kemungkinan apa pun, secara sedar atau tidak sedar, Anwar telah berjaya mencetuskan pergelutan krebiliti yang akan menentukan nada untuk tindakan beliau selanjutnya. Semua yang beliau harus lakukan ialah tunggu dengan penuh kesabaran apa yang akan berlaku dalam tempoh beberapa minggu akan datang. Sekiranya  Shafee menang, beliau mungkin akan menghadapi Mahathir dan menuntut beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri. Sekiranya Shafee gagal, beliau akan tuduh Najib mengkhianati beliau dan ini akan membantutkan harapan bekas Perdana Menteri itu untuk kembali semula memerintah.


Tanpa menghiraukan, sejauh yang beliau kisah, segala yang berlaku menandakan terbaik untuk misi menjadi Perdana Menteri ke lapan Malaysia.

Adakah Shafee akan menang?


Besar kemungkinan.

Dalam satu pendedahan dI buat kelmarin, Shafee menulis:

Saya terkejut dan menggemparkan bahawa Siti Rahayu binti Mohd Mumazaini, seorang peguam dahulu dengan firma guaman  Tommy Thomas yang sekarang bertindak sebagai pegawai khas kepada Peguam Negara Tommy Thomas anggap sesuai untuk mengesahkan satu afidavit mendedahkan perkara berkaitan kepada pembayaran RM9.5 Juta ke dalam akaun saya apabila ia merupakan perkara tajuk yang sedang aktif disiasat oleh SPRM.


Seterusnya, beliau secara terpilih menyebut beberapa fakta berat sebelah supaya mengundang kesimpulan yang kurang baik kepada saya dalam hubungan pembayaran RM9.5 Juta sebagaimana sekiranya yang pembayaran itu relevan kepada dakwaan dan tuduhan yang tidak berasas yang dibuat oleh  Dato’ Seri Anwar dalam Saman Permulaan.


Saya secara peribadi menahan diri untuk menjelaskan semua ini sebab perkara ini sedang di bawah siasatan tetapi sekarang saya terpaksa membawa ke hadapan butir-butir sepenuhnya atas bayaran ini memandangkan Dato’ Seri Anwar sendiri dan yang lain serupa membuat dakwaan tidak berasas yang cuba untuk mengaitkan RM9.5 Juta kepada usaha saya terhadap rayuan terhadap Dato’ Seri Anwar.


Tetapi saya sekarang khususnya terpaksa untuk melakukan penjelasan ini di khalayak awam sebagaimana afidavit Siti Rahayu telah dibenarkan berada di domain awam oleh  Dato’ Seri Anwar dan yang lain, walaupun ia telah baru disahkan pada 5hb September 2018 dan telah tidak dibaca di mahkamah untuk dijadikan dokumen awam.


Saya ingin beri komen bahawa Siti Rahayu dengan jelas gagal untuk memahami  afidavit yang saya sahkan pada 3hb Ogos 2017 (dalam dua bahasa) apabila beliau mendakwa dalam perenggan terakhir dalam afidavitnya (Perenggan  15) bahawa penafian dalam Perenggan 28 afidavit saya adalah tidak benar, menurut beliau.


Saya terkejut dan gempar bahawa penegasan yang jelas yang kami beri boleh disalah erti. Untuk lebih jelas, perenggan itu dibaca: “khabar angin tentang dakwaan penerimaan RM9.5 Juta oleh saya untuk pendakwaan terhadap rayuan  Anwar dan fakta bahawa pihak Pendakwa (Anwar) menegaskan bahawa Perdana Menteri Dato’ Sri Najib membuat pembayaran kepada Responden ke2 (saya) untuk tujuan yang dinyatakan adalah tidak disahkan, tidak berasas dan masih merupakan khabar angin (heresay). Responden ke2 (saya) menafikan dakwaan ini.”


Oleh itu anda lihat, ia memihak kepada Shafee dan mungkin berakhir dengan  Mahathir di baling di bawah bas sebaliknya.

No comments:

Post a Comment