Wednesday 12 September 2018

PENAHANAN SHAFEE ABDULLAH MERUPAKAN SATU KONSPIRASI JAHAT KERAJAAN PH MELUMPUHKAN HAK NAJIB


Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim menyifatkan Tan Sri Shafee Abdulllah yang dijangka akan didakwa pada Khamis bersifat konspirasi jahat kerajaan PH untuk melumpuhkan hak-hak pembelaan Datuk Seri Najib Razak.
Menurut Tunku Abdul Aziz, tindakan yang dibuat ke atas Shafee itu tidak dijangka dan sekaligus mengesahkan ketakutan yang paling teruk telah dibuat kerajaan PH.
“Penangkapan peguam tertinggi Tan Sri Shafee Abdulllah oleh SPRM sama sekali tidak dijangka dan ini mengesahkan ketakutan kita yang paling teruk telah dilancarkan pada skala yang besar “Ia jelas mendapat inspirasi politik dan bermotivasi untuk melumpuhkan hak-hak Najib untuk dipertahankan oleh peguam pilihannya,” katanya menerusi laman Facebooknya.
Terdahulu, media melaporkan, peguam kepada bekas Perdana Menteri itu dijangka akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pagi ini terhadap empat pertuduhan pengubahan wang haram.
“Beliau didakwa melakukan kesalahan dibawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA),” menurut sumber.
Pada 7 September lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pasukan peguamnya sudah menyerahkan afidavit yang ditandatangani oleh pegawai Jabatan Peguam Negara mengesahkan dakwaan pembayaran dibuat kepada Muhammad Shafee.
Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabatnya, Anwar berkata, pembayaran sebanyak RM9.5 juta itu dibuat oleh bekas Perdana Menteri, antara September 2013 sehingga Februari 2014.
“Umum mengetahui bahawa Muhammad Shafee bertindak sebagai pendakwa raya khas dalam rayuan terhadap pembebasan saya bermula Julai 2013 sehingga selesai di Mahkamah Persekutuan pada Februari 2015.
“Saya mengulangi bahawa Muhammad Shafee tidak sepatutnya dibenarkan bertindak sebagai pendakwa raya dalam kes rayuan itu. Pelantikan seorang pendakwa raya bukanlah amalan biasa bagi Peguam Negara dan lebih ganjil lagi yang dilantik itu seorang kenalan rapat Najib,” katanya.
Sehari kemudian, Muhammad Shafee menafikan menerima bayaran RM9.5 juta daripada akaun bank peribadi Najib dan menjelaskan beliau sudah menafikan tuduhan berkenaan seperti direkodkan dalam afidavit pada 3 Ogos 2017 dalam kes saman Anwar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Mereka yang disabit kesalahan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun dan boleh didenda minimum lima kali ganda hasil aktiviti haram atau RM5 juta, mana yang lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment