Friday 14 September 2018

NIAT JAHAT( MALA FIDE) TERHADAP NAJIB DAN SHAFEE OLEH MAHATHIR, TOMMY THOMAS DAN KERAJAAN MALAYSIA AKAN DIUMUMKAN DALAM SATU SURAT AKUAN BERSUMPAH (SD) AKAN DIDEDAHKAN KEPADA RAKYAT KEMUDIAN

Ulasn berita The Third Force (TTF):


TTF: Pada 9th of August 2018posting kami:


Peguam bela Dato’ Seri Najib Razak tidak berpuas hati ke atas tektik tidak adildigunakan oleh pendakwa atas prosiding kes jenayah bekas perdana menteri.


Peguam bela beliau mendakwa bahawa pihak pendakwa menyerahkan satu dokumen 355-muka surat dan kenyataan bertulis Najib pada pagi prosiding mahkamah, disebalik pihak pembela telah memohonnya lebih awal.


Menurut peguam bela utama Tan Sri Mohammad Shafee Abdullah, pihak pendakwa memilih untuk menyerahkan dokumen tersebut pada pagi prosiding, disebalik pada hari beliau dituduh.


Kemudian, pada 8th of Septemberkami menulis:


Pada 7hb September 2018, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabatnya, bahawa peguamnya telah menerima satu afidavit yang ditandatangani oleh seorang pegawai Pejabat Peguam Negara pada pagi (September 6) Khamis

 

Dalam afidavit, Peguam Negara (diketuai oleh Tommy Thomas) mendakwa bahawa peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menerima pembayaran berjumlah RM9.5 juta daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak antara 2013 dan 2014. 


Bagaimanapunia anih yang luar biasa bahawa Pejabat Peguam Negara gagal untuk mengakui bahawa Shafee telah menafikan dakwaan ini yang mempunyai rekod dalam satu afidavit yang beliau telah sahkan pada  Ogos 3, 2017, dalam prosiding yang dibawa oleh Anwar dalam Saman Permulaan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur merujuk saman WA-24-36- 06/2017.


Juga pada 8hb September 2018, Shafee berkata:


Semasa Gani Patail mencadangkan bahawa satu perjanjian dibuat antara kerajaan dan saya untuk tujuan penugasan itu,saya telah mencadangkan RM1 merupakan amaun untuk pertimbangan rasmi.


Ia telah cadang-balas oleh Gani bahawa amaun RM1,000 diletakkan sebagai pertimbangan. Ini merupakan bahagian terakhir dalam satu perjanjian bertulis bertarikh July 19, 2013, menggambarkan terma penugasan saya sebagai timbalan pendakwa raya ad hoc menurut kepada FIAT (satu keputusan kuasa perundangan bahawa ia mempunyai kuasa mutlak). Dokumen ini kekal sulit sebagaimana diperuntukkan untuknya.”


Kami kemudian menulis:


Ia juga anih dan luar biasa bahawa Pejabat Peguam Negara gagal untuk mengakui semua ini semasa mengeluarkan afidavit pada 6hb September  2018.


Akhirnya, pada 9hb September 2018, Shafee membut kenyataan:


Saya hairan dan gempar bahawa Siti Rahayu binti Mohd Mumazaini, seorang peguam yang dahulu bersama dengan firma guaman Tommy Thomas sekarang bertindak sebagai pegawai khas kepada Peguam Negara Tommy Thomas dianggap layak untuk mengesahkan satu afidavit mendedahkan perkara berkaitan kepada pembayaran RM9.5 Juta kepada akaun saya apabila mereka berpura-pura kononnya perkara dalam siasatan aktif oleh SPRM.


Seterusnya, beliau secara terpilih menyebut beberapa fakta dalam gaya condong sebelah supaya mengundang kesimpulan kurang baik terhadap diri saya dalam kaitan pembayaran RM9.5 Juta seolah-olah bahawa pembayaran adalah relevan kepada tuntutan tidak berasas dan dakwaan yang dibuat oleh Dato’ Seri Anwar dalam Saman Permulaan beliau.


Saya secara peribadi menahan diri menerangkan semua ini sebab perkara masih lagi di bawah siasatan, tetapi sekarang saya terpaksa membawa ke hadapan butir-butir penuh tentang pembayaran ini memandangkan Dato’ Seri Anwar sendiri dan pihak lain yang mempunyai pemikiran yang sama telah membuat dakwaan yang tidak berasas yang cuba mengaitkan RM9.5 Juta terhadap tugasan saya menentang rayuan  Dato’ Seri Anwar.


Saya bimbang perkembangan tiba-tiba ini yang dimulakan oleh Siti Rahayu di dalam pejabat Peguam Negara sebagai afidavit yang jelas silap yang disengajakan, untuk membenarkan pihak lain seperti Dato’ Seri Anwar untuk mengambil kesempatan terhadap kekeliruan dan dorongan penegasan ini akan disalah guna terhadap diri saya.


Perkembangan terbaru ini, saya bimbang ia merupakan satu usaha untuk memangsakan dan menganaya diri saya dan meletakkan tekanan tidak adil ke atas pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap diri saya.”


1. Dakwaan Shafee yang buat terhadap pegawai khasTommy Thomas adalah serius sebagaimana ia menyifatkan satu cubaan niat jahat atau mala fide oleh Peguam Negara sendiri dan jabatannya untuk meletakkan beliau menekan kedua-dua Shafee dan Dato’ Seri Najib Tun Razak.


2. Ia merupakan keanihan yang luar biasa bahawa SPRM memilih untuk menuduh Shafee di bawah Akta Pemindahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganas 2001 (AMLATFA) disebalik tidak mengadakan sebarang siasatan terhadap dakwaan Shafee dengan memanggil kedua-duanya Tommy Thomas dan Siti Rahayu untuk disoal siasat.


3. Ia perlu diambil perhatian bahawa elemen mala fide atau niat jahat dalam jawatan sebagai Peguam Negara sudah lama dikenal pasti dan satu perkara yang TTF akan dedahkan dalam satu Kenyataan Bersumpah (Statutory Declaration) akan didedahkan kepada umum tidak lama lagi.


4. Ia merupakan pandangan kami bahawa tuduhan yang dikenakan terhadap Shafee (lihat berita asal di bawah) adalah  mala fide atau berniat jahat oleh Pejabat Peguam Negara, Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad.


5. Kesahihan pandangan ini akan dibuat kepada umum pada atau sebelum 17hb September 2018 dalam hitam putih.


Berita asal:

KUALA LUMPUR: Prominent lawyer Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah has claimed trial to two charges of receiving money from the proceeds of illegal activities at the Kuala Lumpur Sessions Court.
He pleaded not guilty to two charges under the Anti-Money Laundering and Anti Terrorism Financing Act 2001(AMLATFA) involving RM4.3mil and RM5.2mil received from former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He also pleaded not guilty to two charges under the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act (AMLATFPUAA) 2001 with predicate offences of omitting the incomes of RM4.3mil and RM5.2mil under the Income Tax Act.

He earlier arrived at Kuala Lumpur Court Complex at 11.15am dressed in a suit and a polka dot tie.
The prosecution was led by former judge Datuk Seri Gopal Sri Ram.

Dr Muhammad Shafee was at the Johor Baru High Court to attend to a case on Wednesday (Sept 12) morning and had returned to Kuala Lumpur.

He was scheduled to fly to Penang to handle a Security Offences (Special Measures) Act 2012 case.
He was arrested at the Sultan Abdul Aziz Shah Aiport in Subang before the scheduled flight on Thursday morning.

Dr Muhammad Shafee is leading the defence team for Najib’s charges of criminal breach of trust, money laundering and abuse of power.

On Sept 6, the Attorney General’s Chamber issued an affidavit claiming that Dr Muhammad Shafee received payments amounting to RM9.5mil from Najib between 2013 and 2014.

Allegations have surfaced that the payments were made to prosecute Datuk Seri Anwar Ibrahim in the Sodomy II appeals at the Court of Appeal and the Federal Court.

Dr Muhammad Shafee denied the allegations, saying that the payments were for legal services done for Umno and Barisan Nasional.


Source: The Star Online

No comments:

Post a Comment