Wednesday 5 September 2018

SANDIWARA KERAJAAN PH : KAMI TERKEJUT YANG KONONNYA RAMKARPAL TERKEJUT DAN KONONNYA SPRM JUGA TERKEJUT APABILA LGE DIBEBASKAN

Ulasan berita:


The Third Force (TTF) terkejut yang Ramkarpal terkejut dan SPRM juga terkejut tentang Lim Guan Eng Lim Guan Eng dibebaskan.


Berikutan itu kronologi peristiwa yang membawa kepada Lim Guan Eng ditahan dan kehadiran beliau seterusnya di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang


17hb Mac 2016

Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Dato’ Shabudin Yahaya, semasa sesi Dewan Rakyat, menggesa Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat pembelian sebauah banglo di Jalan Pinhorn oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng dengan harga RM2.8 juta, dipercayai di bawah harga pasaran.


18hb Mac 2016

Ketua Menteri Lim Guan Eng mendakwa bahawa pembelian rumah itu di Jalan Pinhorn dengan harga RM2.8 juta dibuat atas berasaskan kerelaan-pembeli, kerelaan-penjual daripada pemiliknya Phang Li Koon, tanpa paksaan daripada mana-mana pihak.


18hb Mac 2016

SPRM mula menerima laporan atas pembelian Lim sebuah banglo di bawah harga pasaran daripada beberapa pihak, termasuk parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO).


19hb Mac 2016

Lim menggesa SPRM untuk menyegerakan penyiasatan terhadap pembelian rumahnya di Jalan Pinhorn.


20hb Mac 2016

Lim menjemput media untuk melawat banglonya di Jalan Pinhorn.


22hb Mac 2016

Phang Li Koon membuat satu pengisytiharan bersumpah menyatakan beliau menjual banglonya berasaskan atas kerelaan-pembeli, kerelaan-penjual, di mana telah dipersetujui pada Jun23, 2014.


23hb Mac 2016

SPRM menerima lapan aduan daripada beberapa pihak atas pembelian banglo oleh Ketua Menteri.


1hb April 2016

Phang memberi satu kenyataan kepada polis tentang pembelian pembelian banglo oleh Ketu Menteri di Ibu Pejabat Polis Daerah Timor Laut.


2hb April 2016

Polis telah menyiapkan kertas siasatan tentang pengisytiharan bersumpah  Phang di mana didakwa mengandungi maklumat palsu.


17hb April 2016

SPRM menasihatkan semua pihak agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan tentang isu banglo Lim.


6hb Mei 2016

Lim dan isteri Betty Chew, Phang dan pemilik Kuala Lumpur International Dental Centre (KLIDC) Datuk Tang Yong Chew merakamkan kenyataan mereka dengan SPRM.


7hb Mei 2016

Lim telah sekali lagi hadir di pejabat SPRM Pulau Pinang untuk merekodkan keterangan berkenaan pembelian banglo.


22hb Mei 2016

Pegawai SPRM pergi ke rumah Lim untuk merekodkan keterangan selanjutnya tentang pembelian harta berkenaan.


25hb Mei 2016

Kertas siasatan terhadap Lim Guan Eng telah dimajuankan ke Pejabat Peguam Negara.


6hb Jun 2016

Kertas siasatan tentang pembelian banglo oleh Lim telah dikembalikan kepada SPRM untuk siasatan selanjutnya.


29hb Jun 2016

Lim telah ditahan oleh SPRM di tingkat 28 bangunan Komtar pada jam 5.45 petang, sementara Phang telah ditahan pada jam 4.15 petang, di tingkat 6 pejabatnya di Penang Garden.


30hb Jun 2016

Lim telah dituduh rasuah ke atas pembelian banglonya dengan harga RM2.8 juta terletak di Pinhorn Road yang dikatakan bawah harga pasaran dan salah guna kuasa didakwa menukar syarat sebuah plot tanah daripada tanah kegunaan pertanian kepada kawasan kediaman


Phang telah dituduh bersubahat ke atas penjualan banglo kepada Guan Eng.


Waran tangkap telah dikenakan ke atas Lim dengan dua pertuduhan setiap satu di bawah Seksyen 23 Skta Pencegah Rasuah dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan.


Apakah ini telah memberitahu anda?


Baiklah , ia telah beritahu kami bahawa SPRM telah mengambil semua faktor untuk dipertimbangkan dan berasa ia adalah layak dituduh kedua-duanya  Guan Eng dan Li Khoon di mahkamah


Berbalik semula apabila SPRM pertama kali mula menerima dokumen dan laporan tentang skandal itu, orang yang telah ditugaskan untuk menerima, memfailkan dan menyiasat mereka ialah tiada lain daripada Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull, ketua SPRM sekarang.


Shukri ketika itu timbalan ketua pesuruhjaya SPRM.


Persoalan mula timbul tentang mengapa SPRM mengambil masa begitu lama untik memanggil Guan Eng untuk soal siasat ketika kabar angin bertup kencang mengatakan yang Shukri telah mengarahkan orangnya untuk musnahkan bukti tentang pembelian banglo.


Sekarang, ini adalah Shukri yang sama, yang, pada 2015, menyediakan satu kertas prepared an investigation paper into the RM2.6 billion controversy surrounding Dato’ Seri Najib Tun Razak that TTF has since proven is open to question.


Pada 9th of July 2018, TTF menulis:


Tan Sri Zeti Akhtar Aziz (disini merujuk kepada sebagai “Zeti”) menyangkal satu dakwaan yang beliau tahu tentang RM2.6 bilion yang berakhir dalam akaun Ambank Dato’ Seri Najib Tun Razak’s (disini merujuk kepada sebagai “Najib”). Bekas gabenor Bank Negara telah merujuk kepada temu bual Najib pada 2hb Julai 2018 dengan Malaysiakini di mana bekas perdana menteri itu mendakwa bahawa beliau tersebut tahu aliran masuk wang semasa beliau mengetuai bank pusat. Adalah pandangan kami bahawa Najib telah berkata benar kepada Malaysiakini.


Di mana ini bermakna, Zeti berbohong.


Adalah tidak munasabah untuk memikirkan bahawa gabenor sebuah bank pusat tidak tahu berbilion wang masuk ke dalam negara di mana terletaknya bank pusat itu. Malah sekiranya penerima gaji biasa yang tidak pernah sekali menerima lebih daripada RM5,000 tiba-tiba menerima sepuluh kali jumlah itu, bank yang menguruskan akaun individu berkenaan akan serta menghubunginya untuk menyiasat sebab jumlah tersebut dimasukkan. Tidak ada versi ini di man Zeti boleh terlepas dengan memberi tahu rakyat Malaysia bahawa beliau tidak tahu RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun Najib.


Kertas siasatan (2015) mendedahkan (yang disediakan Shukri) bahawa Pengarah Urusan Ambank Jalan Raja Chulan, Cheah Tek Kuang, telah dimaklumkan oleh Pengurus Perhubungan Pelanggan bahawa Nik Faisal Ariff Kamil menguruskan akaun Najib. Menurut kertas siasatan, Joanna Yu Ging Ping memberi tahu Cheah bahawa Najib memberi kuasa kepada Nik Faisal melalui kuasa perundangan untuk mengendali akaunnya. Pada 20hb Jun 2018, Najib memberi tahu perkara yang sama kepada Reuters dan menambah bahawa beliau tidak mempunyai sebarang pengetahuan sama sekali jumlah wang yang banyak masuk ke dalam akaunnya.


Kertas siasatan 2015 yang membuat dakwaan itu telah disediakan oleh ketua SPRM sekarang, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull. Dalamnya, Shukri menjelaskan terperinci akaun Mohammad Abdullah Al Koman yang kebetulan mewakili  Putra Raja Arab Saudi, Putra Saud Abdulaziz bin Majid. Menurut penjelasan tentang akaun itu, adalah Zeti yang mencadangkan kepada Abdullah yang wang  RM2.6 bilion meremit kepada Najib melalui akaun peribadinya. Ini bermakna, bahawa wakil daripada Kerajaan Arab Saudi mengesahkan bahawa Zeti tahu tentang RM2.6 bilion daripada hari pertama.


Keterangan lisan (testimony)Abdullah menyifatkan bahawa pemindahan  RM2.6 bilion adalah lebih kepada perkara kerajaan-kepada-bank-pusat daripada kerajaan-kepada-Najib. Apabila Zeti memberi tahu wartawan pada 3hb Julai 2018 bahawa beliau tidak tahu tentang pemindahan itu, telah memberi isyarat bahawa kertas siasatan yang disediakan oleh Shukri pada 2015 mungkin telah direka cipta semula (fabricated). Dengan ini, bahawa Shukri seharusnya meletak jawatan serta merta sebagai ketua SPRM untuk membolehkan beliau disiasat oleh agensi tersebut.


Tetapi beliau tidak meletakkan jawatan untuk membolehkan beliau disiasat.


Hakikatnya bahawa beliau telah meneruskan tuduhan terhadap Najib tanpa merekodkan kenyataan daripada Zeti berbau prejudis dan niat jahat atau mala fide penyalah gunaan kuasa. Tetapi ketika itu beliau belum lagi mengangkat sumpah sebagai ketua SPRM menjadi sebagai tajuk berita utama yang sejauh penyalahgunaan menjadi pembuktian. Hakikat bahawa Tommy Thomas membenarkan Najib di tuduh di mahkamah mencadangkan bahawa Peguam Negara sendiri prejudis terhadap bekas perdana menteri dan berkonspirasi dengan Shukri untuk menjenayahkan beliau.


Dengan watak sebagai meragukan seperti Tommy Thomas dan Shukri masing-masing memimpin Jabatan Peguam Negara dan SPRM, adalah menghairankan bahawa Ramkarpal terperanjat bahawa SPRM juga terperanjat tentang Lim Guan Eng dibebaskan.


Beliau, daripada banyak orang, harus dapat melihat melalui sandiwara mereka dan harus melantik diri mereka sendiri untuk menerima hadiah Anugerah Oscar 2018.


Mungkin Ramkarpal juga harus melantik dirinya untuk sama menerima hadiah anugerah itu.


Berita asal :

GEORGE TOWN: Lim Guan Eng’s lawyers say they are shocked that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) is not aware of the court’s decision to acquit the Finance Minister of graft charges.

Responding to MACC’s statement that it was shocked by the Penang High Court’s decision on Monday, lawyer Ramkarpal Singh said the statement, which also said the decision was made by the Attorney General’s Chambers and not the MACC, was even more shocking to him.

“I am shocked that the MACC is shocked over the decision.

Obviously this matter has been brought up to the attention of MACC by the AG.

“They (MACC) obviously have knowledge and been informed that the charges will be withdrawn, as the entire process involves the MACC.

“Is the MACC saying that that AG did not consult them? This is a serious allegation,” said Ramkarpal in a statement.

Ramkarpal, along with R.S.N Rayer and Reubankumar Asokan, who represented Lim, said there was no indication of MACC having no knowledge or hint prior to Lim’s acquittal.

“We were there in the morning and met up with the DPPs, none of them said anything.

“We are taken aback by MACC’s statement. It is a serious allegation and they should stop it,” said Ramkarpal.

After Lim and businesswoman Phang Li Koon were acquitted over the alleged conversion of land status and the purchase of a bungalow below market value, MACC issued a statement saying it was shocked over the acquittal, after the prosecution retracted the case.

The statement also stressed that the decision was made by the Attorney General’s Chambers, and not the MACC.


No comments:

Post a Comment