Thursday 28 December 2017

ANALISIS : PAKATAN HARAPAN TIADA HARAPAN DI SARAWAK


Sarawak akan kekal sebagai negeri yang sukar untuk Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU 14) akan datang  dengan pembangkang tidak mungkin dapat mempertingkatkan kemajuan, menurut satu analisis politik.
Professor Bersekutu Universiti Malaysia Sarawak’s (Unimas) Dr Jeniri Amir berkata beliau percaya keputusan PRU14 akan datang tidak akan banyak berubah daripada sebelumnya.
Yang terbaik pembangkang boleh jangkakan adalah mempertahankan prestasi tahun 2013,” beliau berkata, merujuk kepada enam kerusi parlimen yang PH perolehi  – iaitu DAP (5) dan PKR (1) – berbanding Barisan Nasional (BN) 25 kerusi.
Beliau menambah bahawa kase sinario terburuk adalah keputusan sama yang dilihat sebagaimana pilihan raya negeri yang lepas pada 7hb Mei 2016, di mana mereka kalah walaupun di kubu kuat mereka.
Sekiranya United People Party (UPP) dan Sarawak United People Party (SUPP) boleh mengenepikan perbezaan merekadan dan berkerjasama disebalik mengkhianati antara satu sama lain, ada kemungkinan yang mereka boleh merampas Sarikei dan Sibu daripada DAP,” beliau memberitahu media FMT.
Perdana Menteri dan Pengerusi BN Najib Razak kelmarin menyeru agar konflik antara SUPP dan parti serpihan, UPP, perlu diselesaikan sebelum pilihan raya akan datang.
Saya minta yang pertelagahan diselesaikan sekali dan selama-lamanya.
Saya percaya (Ketua Menteri Sarawak ) Abang Johari (Tun Openg) mempunyai satu  formula untuk menyelesaikannya sebelum PRU14, untuk SUPP menjadi parti yang kuat semula, sebagai SUPP yang satu,” beliau dilaporkan berkata semasa menutup Mesyurat Perwakilan Tiga Tahun SUPP ke 24.
Menurut Jeniri, kerjasama dan saling menyokong antara SUPP dan parti serpihan UPP akan menjadi faedah tambahan kepada BN Sarawak.
Bagaimanapun, beliau percaya yang walaupun tiada perhubungan sedemikian atau bersatu semula sebelum PRU 14, ia tidak akan memberi impak kedudukan PH di negeri itu.
Ini sebab pembangkang, terutama DAP, telah mencapai puncak di Sarawak. Pilihan Raya yang lepas, mereka hampir menang semua kerusi Cina kawasan bandar.
“DAP sekarang harus mencari kerusi luar bandar untuk memenangi negeri Sarawak. Tetapi tiada jalan untuk mereka lakukan ini, tanpa wang dan sumber yang BN ada,” beliau berkata, merujuk kepada apa kadang kala orang panggil 3M – money (wang), machinery (jentera), dan media.
3M, beliau menambah, adalah amat penting untuk pengundi luar bandar yang mana fokus utama masih atas isu utama.
Mereka tidak kisah isu yang komplek sorotan di tempat lain dalam negara ini.
Dan di kawasan luar bandar , media bentuk tradisional seperti radio dan TV masih lagi punca maklumat utama.”
Bila ditanya sekiranya janji yang tidak dilaksanakan, termasuk autonomi dan pembangunan yang lebih besar, akan menjejaskan BN negeri, Jeniri berkata memandangkan trend pengundi yang lepas, beliau percaya ia bukan sebagai satu faktor.
“BN pada pilihan raya yang lepas dengan banyak janji yang tidak dilaksanakan, tetapi rakyat luar bandar masih lagi mengundi gabungan itu.
Dan BN mempunyai banyak muslihat minit terakhir. Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) adalah salah satu muslihat yang biasa berkesan terhadap pengundi luar bandar,” beliau berkata.
PRU14 dijangkakan diadakan dalam tempoh lebih kurang tujuh bulan akan datang.

No comments:

Post a Comment