Monday 18 December 2017

SKANDAL TANAH SUNGAI YU : AZMIN BAGAI CACING KEPANASAN


Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dilihat bagaikan ‘cacing kepanasan’ apabila pentadbiranya disiasat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung skandal tanah di Kampung Sungai Yu, Permatang, sehingga beliau menyalahkan SPRM dalam isu tersebut.

Mohamed Azmin yang bertanggungjawab melulus dan menyerahkan sendiri Borang 5A dalam isu tersebut menuduh SPRM mengikut telunjuk Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Tan Sri Noh Omar, apabila suruhanjaya itu membuka semula siasatan skandal tanah Sungai Yu pada Khamis yang lepas.

“Dalam kes ini, agensi penguat kuasa terlibat perlu bertindak secara profesional tanpa dipengaruhi oleh mana-mana tangan eksekutif. Ini bukan soal buka atau tutup kes tetapi tindakan perlu cara profesional dan jangan ikut arahan Noh Omar,”tuduhnya ketika ditemui media.

Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (SELCAT) pada 8 Disember lalu mengakui wujud pelanggaran syarat dalam isu berkenaan dan telah mencadangkan lima resolusi kepada Mohamed Azmin untuk dilaksanakan antaranya menggantung proses pemberi milikan tanah sehingga Jawatankuasa Pemilihan yang baharu dilantik selain perlu mengesahkan semula kelayakan para pemohon.

Pendedahan mengenai skandal tanah Sungai Yu dibuat Utusan Malaysia dan antara yang dilaporkan ialah bagimana wujudnya 18 ‘individu’ tiada dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) boleh melepasi tapisan ‘ketat’ Jawatankuasa Pemilihan serta kerajaan negeri, sehingga diberi kelulusan untuk memiliki tanah.

Selain 18 ‘individu’ tersebut, turut didedahkan bagaimana 16 keluarga yang mempunyai kaitan dengan kepimpinan DAP dan PKR membolot tanah dengan menggunakan nama sendiri, bapa, ibu, isteri, adik-beradik, ipar serta sepupu tetapi anehnya semua perbuatan tersebut gagal dikesan kerajaan negeri pimpinan Mohamed Azmin.

Ekoran itu, SPRM membuka semula kertas siasatan dan serbuan sudah pun dilakukan ke atas bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dan pejabat Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Khamis lepas.

Sementar itu, di Tanjong Karang, Noh menyelar Mohamed Azmin yang cuba memperbodohkan rakyat Selangor di sebalik skandal yang dilakukan sendiri kerajaan negeri selain sikap dwistandard Timbalan Presiden PKR tersebut apabila sesuatu perkara terkena atas batang hidung sendiri.

“Dia (Hannah Yeoh, Speaker DUN Selangor) yang buka dahulu, dia yang mulakan. Hannah yang jolok sarang tebuan, yang beritahu ada penyelewengan, yang jelaskan proses pemilihan tidak betul, yang cadangkan agar Jawatankuasa Pemilihan digantung. Dari situlah kita buat desakan (agar siasat), jangan bila kamu yang jolok sarang tebuan, kamu salahkan orang lain pula,

“Jangan bila kamu sudah dedahkan ada penyelewengan, tapi tentang siasatan oleh pihak berkuasa, ini kes jenayah, bukan kes sivil ada had masa, takkan itu pun kamu tak faham? Jangan bila kena pada batang hidung sendiri, kena pada kepimpinan pembangkang, kena pada anak saudara (kes lombong pasir haram) tuduh SPRM macam-macam, pemimpin jenis apa ini?” soalnya.

No comments:

Post a Comment